Dejtingsajten flest svenskar föredrar

Mer än varannan svensk säger att dejtingsajter inte är något för dem. Ska man väl använda en dejtingsajt är Tinder förstahandsvalet, framförallt bland de yngre. Det visar en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer för att ta pulsen på dejtingsajternas varumärken inför alla hjärtans dag den 14 februari.

Världen blir alltmer uppkopplad och i Sverige fortsätter utvecklingen i snabb takt. Internettillgången har de senaste åren legat stabilt över 90 procent och 82 procent använder internet dagligen. Dejtingsajter gjorde för flera år sitt inträde i våra liv, sajterna är välbesökta och omsätter mångmiljonbelopp. Men trots detta visar Novus undersökning att fyra av tio svenskar inte skulle använda någon dejtingsajt när de får frågan. Framförallt är det kvinnorna som nobbar nätet och 45 procent av kvinnorna skulle inte använda någon dejtingsajt, jämfört med 38 procent bland männen.

Dejtingsajten som hamnar högst upp bland de som säger att de skulle använda en dejtingsajt är den platsbaserade dejtingappen Tinder. Appen föredras av 13 procent och framförallt är det de i åldern 18-29 som i första hand skulle använda appen (43 %).

Bland medelålders (30-49 år) hamnar istället Match.com i topp (8 %). Andrahandsvalet, som får fem procent, är Happypancake.

Mötesplatsen är sajten som i högre grad gäller för de mellan 50-64 år och nio procent säger att de skulle använda sajten.

Mest skepsis mot dejtingsajter finns det bland de äldsta (65-79 år). 58 procent säger att de inte skulle använda någon och 23 procent säger att de inte känner till någon dejtingsajt.

Om du skulle använda en dejtingsajt online - Vilken av följande dejtingsajter skulle du i första hand använda?

• Tinder                  13 %
  • Match                  5 %
  • Mötesplatsen      4 %
  • Happypancake   4 %
  • Badoo                 1 %
  • Elitsinglar             1 %
  • 50plusmatch        1 %
  • Edarling               0 %
  • Zoosk                  0 %
  • Shake my world  0 %
  • Parship                0 %
  • Firstdate              0 %
  • Annan                  1 %
  • Känner inte till någon dejtingsajt               14 %
  • Skulle inte använda någon dejtingsajt      41 %
  • Vet ej                   15 %

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736-53 71 36, tero.marjamaki@annons.se.

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se

Om Novus Omnibuss
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1018 intervjuer genomförts under perioden 2-8 februari 2017. Deltagfrekvensen är 55 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Varannan svensk nobbar dejtingsajter. Dejtingsajten med starkast varumärke och som föredras av flest är Tinder, framförallt bland de yngre. Det visar Novus och Sveriges Annonsörers undersökning kring dejtingsajternas varumärken.