Ebba Horn till Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer stärker sin rådgivningsverksamhet ytterligare med Ebba Horn som närmast kommer från mediebyrån PHD. Tillsammans med Susanne Arnborg kommer hon att bygga upp en rådgivningstjänst som inkluderar tv-auditing och rådgivning vid mediebyråupphandlingar.

Ebba Horn lämnar sin post som vd för PHD för att tillsammans med Susanne Arnborg bland annat arbeta fram en ny modell för auditing i Sverige. Ebba Horn har erfarenhet från företaget Media Audit, senare Accenture, där hon var med och byggde upp auditingverksamheten i landet. Totalt har hon närmare 15 års erfarenhet från branschen och har förutom auditing arbetat med strategier och medierådgivning.

Auditing Auditing kan göras på flera sätt. Det som Ebba Horn och Susanne Arnborg kommer att arbeta med är poolning. Det fungerar så att man jämför en annonsörs verkliga pris och kvalité mot en pool bestående av andra annonsörers utfall. Deltagande företag ska ha varit aktiva under samma tidsperiod och riktat sig mot samma målgrupp. Varje annonsör i poolen är anonym för de övriga.

Till en början erbjuds auditing av tv-mediet, men ambitionen är att längre fram även bygga pooler för auditing av andra medier såsom print, utomhus, online bio och radio.

– Sverige ligger fortfarande långt efter andra länder när det gäller att auditera medieköp. Något vi hoppas kunna ändra på, bland annat genom att erbjuda transparens när det gäller att redovisa processer och metodik, säger Ebba Horn.

Mediebyråval Förutom auditing erbjuds rådgivning vid mediebyråpitcher och upphandlingar. Att upphandla ny mediebyrå eller att byta innebär ett stort arbete och höga kostnader. Tjänsten innebär att du kan få hjälp med att se över processerna och rutinerna inför en upphandling eller ett byte.

– Tjänsten är ett viktigt komplement till våra övriga tjänster eftersom medieinvesteringarna står för en oerhört stor del av de totala marknadsföringskostnaderna. För annonsörerna är detta en fantastisk tillgång, säger Margareta Kylberg, ansvarig för medierådgivningen hos Sveriges Annonsörer.

Pressbilder Sveriges Annonsörer: www.annons.se/press

För mer information: Margareta Kylberg, medierådgivare, Sveriges Annonsörer.
E-post margareta.kylberg@annons.se telefon 08-545 252 37 eller 0705-524 57 55.
Susanne Arnborg, Sveriges Annonsörer.
E-post susanne@annons.se telefon 08-545 252 30 eller 070-889 77 07.
Anna Lindström, press, Sveriges Annonsörer.
E-post anna.lindstrom@annons.se telefon 08-545 252 38 eller 0763-40 99 20.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet.