Facebook dominerade medieutrymmet 2016

Varumärket Facebook har fått överlägset mest utrymme i media under året. Totalt har företaget fått 163 800 omnämnanden, nästan dubbelt så mycket som tvåan AIK, som följs av Ericsson, Volvo och Swedbank. Det visar Sveriges Annonsörer och Opoints kartläggning.

Idag kan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och mediebevakningsföretaget Opoint presentera vilka varumärken som nämnts flest gånger i media under 2016.

Sammanlagt har över 600 varumärken undersökts mellan januari till december i år. I undersökningen har även 2015 års omnämningar mätts, detta för att få fram vilka varumärken som ökat mest samt minimera antalet eventuella felaktigheter i mätprocesserna. Tillsammans har de varumärken som placerar sig på topp tio i undersökningen omnämnts över 700 000 gånger. Mest genomslag har Facebook fått med 163 800 omnämnanden, drygt 480 stycken per dygn.

Topp fem på listan över de mest omskrivna, exkluderat de politiska partierna, är Facebook, AIK, Ericsson, Volvo och Swedbank. Inkluderas de politiska partierna hamnar istället Socialdemokraterna på en fjärdeplats och Moderaterna på en femteplats.

– Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint.

Banksektorn är den som dominerar i toppen och utöver Swedbank återfinns Nordea på plats sju och SEB på plats nio. Unionen är varumärket som stått för den största ökningen bland varumärkena som placerar sig på topp tio. Unionen har klättrat från plats 41 år 2015 till att i år placera sig på en åttondeplats.

– En röd tråd som vi ser bland de mest omnämnda varumärkena är att det är varumärken som berör och påverkar vår vardag på ett eller annat sätt. Det är också varumärken som folk engagerar sig i och tycker till om, vilket även återspeglas medialt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Största procentuella ökningen har varumärket Foodmark stått för där man ökat sitt omnämnande i media med 821 procent gentemot föregående år.

Mest omnämnda varumärken 2016:

1. Facebook 163 800 omnämnanden
  2. AIK 87 800 omnämnanden
  3. Ericsson 69 800 omnämnanden
  4. Volvo 60 100 omnämnanden
  5. Swedbank 52 800 omnämnanden
  6. ICA 45 000 omnämnanden
  7. Nordea 43 300 omnämnanden
  8. Unionen 40 600 omnämnanden
  9. SEB 38 500 omnämnanden
  10. Google 36 700 omnämnanden

Mest omnämnda politiska partier 2016:

1. Socialdemokraterna 69 600 omnämnanden
  2. Moderaterna 68 000 omnämnanden
  3. Sverigedemokraterna 53 700 omnämnanden
  4. Miljöpartiet 52 400 omnämnanden
  5. Vänsterpartiet 48 800 omnämnanden
  6. Liberalerna 41 000 omnämnanden
  7. Centerpartiet 31 100 omnämnanden
  8. Kristdemokraterna 23 900 omnämnanden

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig Sveriges Annonsörer, 0736 53 71 36, tero@annons.se
Tobias Hedström
, analyschef, Opoint, 0735 96 51 80, tobias.hedstrom@opoint.se

Om listan “Mest omskrivna varumärkena”
Undersökningen genomfördes under 2016 och baserades på en sökning i Opoints arkiv. Sökningen inkluderade både tryckt media såväl som online, radio och TV. Den innehåller både redaktionella källor och sociala medier. Undersökningen tar inte hänsyn till om det publicerade materialet är positivt eller negativt utan ser enbart till mängden definierad som antal artiklar eller publiceringar. Definitionen på varumärket var i denna undersökning väldigt strikt varför man bortsett från omskrivningar, slanguttryck, smeknamn eller rena felstavningar.

De trendande företagen baseras på den procentuella förändringen mellan 2015 och 2016 års siffror och tar inte hänsyn till det absoluta antalet publiceringar.

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om Opoint
Opoint erbjuder Skandinaviens bredaste digitala mediebevakning i alla medieslag och medieanalyser från erfarna analytiker. Sedan maj 2016 ingår Opoint i M-Brain koncernen och under 2017 kommer Opoint att byta namn och arbeta under M-Brain varumärket. Opoint erbjuder verktyg och tjänster som stödjer dig som aktivt arbetar med omvärldsbevakning men även tjänster inom Market Intelligence och hantering av Big Data. Opoints medieanalytiker hjälper dig med att mäta, utvärdera och förbättra din kommunikation. Dessutom tillhandahåller de en redaktion som kan sätta ihop mer kvalitativa nyhetsbrev och nyhetslarm än vad som är maskinellt möjligt idag.

Facebook är Sveriges mest omnämnda varumärke, följt av AIK, Ericsson, Volvo och Swedbank.

Tobias Hedström, analyschef på Opoint
Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer