Fler mäter effekten av sin reklam

Antalet medlemsföretag som mäter effekterna av sin marknadskommunikation, reklam och marknadsföring ökar, visar Sveriges Annonsörers senaste Novusundersökning. Den visar att mål och mätning har blivit en prioriterad fråga.

För andra året i rad har undersökningsföretaget Novus mätt hur många av Sveriges Annonsörers medlemsföretag som mäter effekten av sina investeringar i kommunikation. Totalt 439 enskilda medlemmar, från drygt 550 företag, har svarat på den enkät som skickades ut i februari.

– Trots att vi har en bit kvar innan vi är helt nöjda ser vi glädjande nog att bland de medlemsrepresentanter som svarat har andelen som mäter ökat med sex procentenheter, från 68 till 74 procent, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.

Resultatet ska sättas i relation till förra årets undersökning som visade att drygt 30 procent av medlemmarna inte mätte effekt. En relativt stor andel av de svarade uppgav också att de inte kände till om det egna företaget gjort några mätningar.

Resultatet blev en allvarlig väckarklocka för både branschen och Sveriges Annonsörer som organisation.

– Vi har medvetet satt i gång flera satsningar på mätning och effekt, bland annat inrättade vi i slutet av förra året en rådgivningstjänst där Max Apéria och Mats Rönne erbjuder effektrådgivning för Sveriges Annonsörers medlemmar, säger Erik Huss.

I Novusundersökningen mättes även vad medlemmarna tyckte om Sveriges Annonsörer som organisation och om hur medlemskapet fungerade.

– Två viktiga resultat var att både nöjdheten över vår service liksom benägenheten att rekommendera medlemskapet till någon annan nu är uppe i 80 procent bland våra medlemsrepresentanter. Vi har under 2013 satsat på tätare kontakter, ett ökat tjänsteutbud och fler seminarier för att stödja marknadscheferna i sin roll, säger Josefin Bergenlind, försäljnings- och medlemschef på Sveriges Annonsörer.

Under 2014 kommer alla seminarier på Sveriges Annonsörer ha ett ökat fokus på att sätta upp mål och mäta effekten av dessa. Även ett ökat antal event för medlemsambassadörer ska hjälpa dem i arbetet med sin marknadskommunikation.

BILAGA: Undersökningen med grafer bifogas som pdf.

Effektmätning Sveriges Annonsörer 2014 press

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Josefin Bergenlind
, försäljnings- och medlemschef,