Folkpartister och miljöpartister mest villiga att skänka pengar till behövande, sverigedemokrater minst villiga

Drygt hälften av alla svenskar kan tänka sig att ge pengar till välgörenhetsorganisationer, men skillnaden är stor mellan människor med olika partisympatier, visar en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

”Skulle du kunna tänka dig att, privat, ge bort en penninggåva till välgörande ändamål som julklapp, i stället för att köpa fysisk julklapp?” Den frågan svarade 1000 svenskar på i undersökningen som genomfördes i mitten av december. Gruppen som tillfrågats är Novus Sverigepanel, bestående av män och kvinnor mellan 18–79 år, motsvarande sju miljoner svenskar. Resultaten delades upp i ett flertal kategorier, bland annat partisympatier.

– En av undersökningens tydligaste resultat finns inom kategorin partisympatier. Personer som sympatiserar med Folkpartiet eller Miljöpartiet ligger i topp när de säger sig vilja ge pengar till behövande i stället för att köpa en fysisk julklapp, medan sverigedemokrater är de som minst av alla kan tänka sig att göra detta, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.

Av folkpartisterna säger 64 procent att de hellre ger till behövande än köper en fysisk julklapp, mot 35 procent av sverigedemokraterna. En av tre miljöpartister har redan skänkt pengar och kan tänka sig att göra det igen. På frågan om vem som inte alls kan tänka sig skänka pengar är gruppen som sympatiserar med sverigedemokraterna nästan tre gånger så stor (42 %) jämfört med övriga partisympatisörer som i genomsnitt ligger på 15 procent.

Julen är en högsäsong för organisationer som är beroende av insamlingar. Majoriteten i undersökningen vill stödja organisationer som specifikt hjälper utsatta barn. De som sympatiserar med Kristdemokraterna skiljer sig här från övriga.
– Av de 20 största välgörenhetsorganisationerna vill kristdemokrater helst stödja religiösa organisationer som Frälsningsarmén, Stadsmissionen, Svenska kyrkan och andra organisationer som Diakonia, olika frikyrkor, Pingstkyrkan och Pingstmissionen PMU, säger Erik Huss.

Tabell fördelat på partisympatier
Fråga: Skulle du kunna tänka dig att, privat, ge bort en penninggåva till välgörande ändamål som julklapp, i stället för att köpa fysisk julklapp?

(%) Totalt M FP C KD S V MP SD Annat
JA 53 58 64 46 49 56 53 59 35 71
Har redan gjort och kan tänka mig att göra det igen 19 17 17 33 23 18 25 33 13 -
Nej 19 20 20 15 22 15 13 7 42 29