Fyra av tio anser att alla partier ska få göra tv-reklam

TV4 valde att stoppa Sverigedemokraternas reklamfilm för tv. Filmen som offentliggjordes i fredags, kan enligt kanalens ledning vara hets mot folkgrupp.
I en undersökning som Sveriges Annonsörer genomförde bland allmänheten i april uppgav 44  procent att de ansåg att alla partier ska tillåtas att göra reklam i tv. Nästan lika många uppgav att det fanns partier som de absolut inte ville se tv-reklam för.

Inför årets riksdagsval får landets politiska partier för första gången i Sverige göra reklam i tv. Som enda kanalval för politisk tv-reklam finns TV4:s kanaler. MTG:s och SBS kanaler, däribland Kanal 5 och TV3, lyder under de brittiska OFCOM-reglerna*, vilka inte tillåter politisk reklam.

TV4 väljer att inte sända Sverigedemokraternas reklamfilm eftersom man anser att den dels strider mot demokratiparagrafen i radio- och tv-lagen och dels innebär hets mot folkgrupp. I filmen jagas en svensk pensionär med rullator av kvinnor i burka.

Sverigedemokraterna ska ha anmält filmen till Justitiekanslern, JK. Om inte JK tar upp ärendet så återstår att vända sig till allmän åklagare.
- Yttrandefrihetsbrotten är tillämpliga på all typ av information, även politisk propaganda. Däremot gäller inte Internationella Handelskammarens, ICC:s, grundregler för reklam, eftersom detta inte handlar om kommersiell information. Samhällsinformation, religiös förkunnelse och politisk propaganda faller traditionellt utanför reklamreglerna säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer. En anmälan av politisk reklam till Reklamombudsmannen resulterar därför i ett avvisande, det vill säga man tar inte upp ärendet för bedömning avslutar han.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer lät opinionsinstitutet Novus undersöka allmänhetens inställning till politisk reklam i olika medier – och till tv-reklam i synnerhet.

I undersökningen som genomfördes i april tidigare i år, framkom att:

• 44 procent anser att alla partier, oavsett om de sitter i riksdagen eller ej, ska få göra politisk reklam i tv. Män anser detta i större utsträckning än kvinnorna (51 procent mot 37 procent) .
  • 19 procent anser att alla riksdagspartier (men inte andra partier) ska få göra reklam i tv.
  • 43 procent säger att det finns något eller några partier de absolut inte vill se tv-reklam för.
  • Av de 43 procent som uppger, att det finns något eller några partier de absolut inte vill se tv-reklam för, är det 26 procent som säger att de inte vill se tv-reklam för Sverigedemokraterna och 5 procent vill inte se tv-reklam för ”främlingsfientliga partier”.

Resultatet bygger på svaren från 1 000 personer i åldersgruppen 16 år och äldre. Undersökningen har genomförts i Novus webbpanel på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Hela undersökningens resultat med tillhörande diagram bifogas som en pdf.

*OFCOM, den oberoende tillsyns- och konkurrensmyndigheten i England för tv, radio, telekommunikation och trådlösa tjänster. Läs mer om OFCOM på http://www.ofcom.org.uk/

Pressbilder finns på www.annons.se/press

För mer information, kontakta:
Tobias Eltell, förbundsjurist, Sveriges Annonsörer:
E-post: tobias.eltell@annons.se, telefon 08-545 252 32 eller 0766-29 12 90.
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer:
E-post: elisabeth.thornsten@annons.se, telefon 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Läs gärna mer på www.annons.se