Fyra av tio svenskar lyssnar på poddar – dokumentärer är favoritkategorin för poddlyssnandet

Nya podcasts tillkommer dagligen och allt fler svenskar lyssnar på poddar, att det är ett intressant annonsformat är mycket tydligt. Men hur många av svenskarna lyssnar egentligen på poddar, hur ofta lyssnar man och vad lyssnar man på? Det har Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, kartlagt i en ny rapport.

När vi har tillfrågat svenska folket om man lyssnar på poddar, hur ofta och vilka favoritkategorier man har får vi en tydlig och mycket intressant bild om vilka som lyssnar på det snabbt växande nya ljudmediet och vad man lyssnar på.

Fyra av tio svenskar lyssnar på poddar och hälften av dem är högfrekventa lyssnare som lyssnar minst en gång i veckan och en stor del lyssnar flera gånger per dag.

Svenskar lyssnar framförallt på dokumentärer (61%), men även samhälle/politik (38%) och intervju/personporträtt (35%) tillhör favoritkategorierna när man ska välja podd.

Enligt Novus rapport är de frekventa lyssnarna unga – det är framförallt i åldern 18-29 år som man lyssnar mycket. Poddlyssnarna är i stor ursträckning välutbildade.

Peter Mackhé chef för mediefrågor hos Sveriges Annonsörer och ansvarig för Poddindex kommenterar undersökningen:

”Poddlyssnandet växer konstant och samtalsämnet kring kaffebordet och när man träffar nya personer är ofta vilka poddar man lyssnar på. Det har blivit en naturlig del av vår medievardag att lyssna på poddar. Annonsörer har fått ett nytt spännande ljudmedia med stor räckvidd där de kan placera sitt varumärke och sina produkter i en bra och relevant kontext.”

Här kan du ta del av hela rapporten

Peter Mackhé
chef mediefrågor
peter.mackhe@annons.se

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 550 medlemsföretag. Läs gärna mer på annons.se.

Nya podcasts tillkommer dagligen och allt fler svenskar lyssnar på poddar, att det är ett intressant annonsformat är mycket tydligt. Men hur många av svenskarna lyssnar egentligen på poddar, hur ofta lyssnar man och vad lyssnar man på? Det har Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, kartlagt i en ny rapport.

Peter Mackhé, chef mediefrågor