• Sveriges Annonsörer/

Global studie kartlägger mångfald och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen – Svenska branschaktörer går samman och uppmanar alla att delta

Måndagen den 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningen går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB Sverige, All of Us, Swedish Content Agencies  samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.

– Många strävar efter att skapa större mångfald och en mer inkluderande marknadsföring, men för att kunna åstadkomma det behöver vi syna oss själva och få insikter om nuläget i vår egen bransch. Studien är ett otroligt viktigt initiativ och en unik chans att synliggöra problem, både på nationell och internationell nivå, och därför uppmuntrar vi alla som jobbar i branschen att delta så att vi får insikter om vad som behöver göras, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer som samordnar initiativet i Sverige och uppmanar medlemsföretag – och aktörer i hela branschen – att bidra genom att sprida enkäten.

WFA:s arbetsgrupp för mångfald och inkludering tror att en konsekvens av pandemin är att det blivit svårare för många organisationer att prioritera mångfalds- och inkluderingsinsatser. Parallellt visar forskning att många kvinnor har övervägt att lämna marknads- och kommunikationsbranschen.

Undersökningen kartlägger bland annat sammansättningen i branschen avseende ålder, kön och etnicitet, hur medarbetare uppfattar mångfald och inkludering på arbetsplatsen, huruvida man känner en känsla av tillhörighet och om man anser att det har skett några framsteg inom dessa områden.

De svenska intresseorganisationerna SWEDMAKomm, Sveriges Mediebyråer, IAB Sverige, All of Us, Swedish Content Agencies ställer sig bakom initiativet och kommer, liksom Sveriges Annonsörer, att uppmana medlemmar att delta i arbetet för att få in så många svar som möjligt under undersökningsperioden som pågår 21 juni–2 juli. Budskapen kommer att kommuniceras under den gemensamma hashtaggen #jagärmed

Att branschen nu går samman både i Sverige och internationellt är unikt och oerhört viktigt och något som vi tar på stort allvar. Nu kan vi få en första ”noll-mätning” både i Sverige och Internationellt som kommer att ge värdefulla insikter för vårt arbete framåt, säger Linda Nilsson, vd för Komm.

Förhoppningen är att denna kartläggning verkar som ett starkt underlag för aktörer i branschen att accelerera sitt arbete med mångfald och inkludering och vi uppmuntrar alla som jobbar i branschen att delta, säger Nicole Kavander, Co-founder av nätverket All of Us som verkar för en mer inkluderande kommunikationsbransch.

Totalt 27 länder medverkar i undersökningen. Utöver Sverige ingår Belgien, Brasilien, Kanada, Colombia, Frankrike, Grekland, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, Hong Kong (SAR), Kina, Indien, Irland, Japan, Malaysia, Nederländerna, Nya Zeeland, Pakistan, Portugal, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Turkiet och USA.

Resultatet kommer att presenteras i oktober 2021 och bildar underlag för WFA:s och de lokala branschorganisationernas handlingsplaner för mångfald och inkludering. Planen är att genomföra undersökningen på nytt om 18 månader för att mäta utveckling och eventuella framsteg.

WFA:s partners är undersökningsföretaget Kantar, The European Association of Communications Agencies (EACA), byråföreningen VoxComm, internationella branschtidningen Campaign samt företagen Brand Advance, Diageo, Ferrero, Grupo Bimbo, GSK, Havas, Mars, Mondelez, m / SIX och Reckitt.

Läs mer här

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
hanna.riberdahl@annons.se

Linda Nilsson, vd Komm
linda@komm.se

Nicole Kavander, co Founder All of Us
nicole.kavander@thisisallofus.se

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som verkar för sund och ansvarsfull marknadsföring samt för att annonsörer ska få bättre effekt av sina investeringar.  Organisationen driver flera branschfrågor med målet att ge marknadsförare bättre förutsättningar att skapa, mäta och redovisa effekt.

Sveriges Annonsörer stöttar även medlemmar med utbildningar, seminarier och praktiska arbetsverktyg samt rådgivning inom juridik och byrårelationer. Organisationen företräder drygt 5 000 marknadsförare från 450 medlemsföretag i 26 olika branscher i Sverige (2020), och har även ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers).

Läs gärna mer på www.annons.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Måndagen den 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningen går Sveriges Annonsörer, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
Linda Nilsson, vd Komm