Google - ny huvudsponsor för 100-wattaren

Google blir ny huvudsponsor för 100-wattaren, reklamtävlingen som belönar effektiv reklam som gett effekt. Som en del av sponsorskapet lanseras en helt ny tävling för effektiva sökkampanjer.

- Det är relevant för Google att sponsra en effekttävling som 100-wattaren. Det är ofta gynnsamt att arbeta med sökordsmarknadsföring, något allt fler företag blir medvetna om och de som lyckas bäst vill vi lyfta fram med vår nya tävling, säger Stina Honkamaa, vd på Google Sverige.

Årets upplaga av 100-wattaren blir den tjugonde i tävlingens historia. En av årets nyheter är Google som huvudsponsor och den nya tävlingen inom sökmarknadsföring. Alla som deltar i 100-wattaren har möjlighet att även tävla med sina kampanjer i Googles tävling.

- Sökordsmarknadsföring växer allt mer i mediekakan och det blir vanligare att företagen använder sökordsmarknadsföring som en del i sin mediemix.100-wattaren är kanaloberoende och vi är glada över att Google valt att sponsra tävlingen, säger Mats Rönne, ordförande i Sveriges Annonsörers styrelse.

Om 100-wattaren
Reklamtävlingen 100-wattaren belönar hela kampanjer, inte enskilda enheter. Det viktiga är inte medieslaget eller kommunikationsdisciplinen, utan vilket resultat den aktuella kampanjen har åstadkommit. En jury, bestående av personer från köparsidan, från byråsidan samt mätföretag, bedömer varje tävlingsbidrag i sin kategori och nominerar ett antal bidrag samt utser vinnare i respektive kategori. Jurygrupperna utser även en vinnare per kategori i Googles tävling och utser en huvudvinnare. Prisutdelningen i år sker den 5 november 2009.

Tävlingssajten är öppen från den 28 maj till den 4 september.

Mer information om 100-wattaren: http://www.100wattaren.com/

För mer information, kontakta:
Elisabeth Thörnsten, projektledare för 100-wattaren.
elisabeth@annons.se, telefon 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.
Stina Honkamaa, vd Google.
E-post,
stina@google.com, telefon 070 227 68 78.
Mats Rönne, ordförande i Sveriges Annonsörers styrelse.
mats.ronne@gmail.com, telefon 070-590 50 50.

100-wattaren är tävlingen som premierar kreativa kommunikationskampanjer som gett effekt. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Reklamförbund. Läs vad experterna säger om effektiv marknadskommunikation på bloggen om effekt: www.bloggenomeffekt.se.