Google och Sveriges Annonsörer går framåt tillsammans

Google och Sveriges Annonsörer meddelade idag att man kommer att arbeta tillsammans för att främja transparens mellan byråer och kunder.

Johan Kinnander,chef för Google i Sverige säger: - Vi stödjer principerna bakom Sveriges Annonsörers etiska regler för mediabyråer, också de som är utvecklade för att stödja transparens mellan byråer och kunder. Vi är mycket glada över att Sveriges Annonsörer har beslutat avsluta sin bojkott mot Google och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med dem och deras medlemmar. Dagens tillkännagivande är goda nyheter för användare, annonsörer och sökmotorer.

Anders Ericson från Sveriges Annonsörer säger: Vi är glada över Googles stöd för våra regler. Dessa rekommendationer är viktiga för att sökmotorer, svenska byråer och sökmarknadsföringsföretag effektivt ska kunna utveckla den svenska nätannonsmarknaden. Vi anser att nätbaserad sökannonsering erbjuder verkliga möjligheter för sveriges annonsörer och byråer.

För ytterligare information kontakta: Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer, 0708-18 75 99, anders@annons.se Johan Kinnander, Sverigechef Google, 0707-872000, johan@google.com

Om Sveriges Annonsörer Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som främjar utvecklingen av effektiv marknadskommunikation för landets reklamköpare. Detta via information, rådgivning och utbildning samt genom att på olika sätt företräda annonsörerna. Våra medlemmar står för mer än varannan krona som investeras i reklam. För ytterligare information var vänlig gå till www.annons.se

Om Google Inc Googles innovativa sökteknologi kopplar samman miljoner människor med information varje dag. Google, som grundades 1998 av Stanford studenterna Larry Page och Sergey Brin, är idag en av de mest framstående webbverksamheterna på alla stora världsmarknader. Googles riktade annonseringsprogram ger företag av alla storlekar mätbara resultat, samtidigt som det förbättrar sökarens webb-upplevelse. Googles huvudkontor ligger i Silicon Valley och företaget har kontor i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. För ytterligare information var vänlig gå till www.google.com

Foto: Bugge Woldner