Gränslöst och kluvet - seminarier om reklam med Sveriges Annonsörer i Almedalen

Sveriges Annonsörer – intresseorganisationen för landets reklamköpare anordnar två seminarier i Almedalen på eftermiddagen tisdagen den 3 juli. Det ena tillsammans med Reklamombudsmannen och Sveriges Kommunikationsbyråer. Välkommen!

Seminarium med debatt: ”Bra för samhället men inte för mig” – svenskarnas kluvna känslor inför reklam

Tid: Tisdagen den 3 juli 2012 13.30 – 14.30.

Plats: Specksrum 3, Innergården, Visby.

Svenska folket blir allt mindre positivt inställda till reklam. Samtidigt förstår de flesta att reklam är viktigt ur både ett företags- och samhällsekonomiskt perspektiv. En ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer, visar på det tydliga glappet mellan den personligt upplevda bilden av reklam och förståelsen av kommunikationsindustrin som en av de viktigaste byggstenarna i en marknadsekonomi. Hör röster debattera reklamens för och emot.

Medverkande: Bengt Berg, riksdagsledamot Kulturutskottet Vänsterpartiet. Hanna Wagenius, förbundsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund. Marie Grusell, Göteborgs Universitet. Jan Bertoft, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter. Andreas Norlén, riksdagsledamot Konstitutionsutskottet, Moderaterna. Gun Pettersson, Novus. Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer.

Seminarium: Vill vi ha gränslös reklam?

Tid: Tisdagen den 3 juli 2012 14.45 – 15.45.

Plats: Specksrum 3, Innergården, Visby.

Om självregleringens roll för reklamen i framtiden. Seminariet arrangeras av Reklamombudsmannen (RO), Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Reklamombudsman Elisabeth Trotzig berättar om RO:s arbete och vad konsumenten reagerar mot i reklamen idag. Reklamen får större betydelse samtidigt som den tar nya former och vägar. Kan konsumenten lita på reklamen? Vet konsumenten ens vad som är reklam? Mattias Hansson, Chief Innovation Officer på SWE Advertising spanar om framtidens reklam. Förflyttningen av reklam till sociala medier och nya tekniska plattformar ställer nya krav på konsumentskyddet och marknadens aktörer.

Medverkande: Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen. Mattias Hansson, Chief Innovation Officer, SWE Advertising in association with JWT. Jessica Bjurström, vd Sveriges Kommunikationsbyråer. Christina Nylander, förbundsjurist Sveriges Kommunikationsbyråer. Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer.

För mer information, kontakta:
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer:
E-post: elisabeth@annons.se, telefon: 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och deras varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.