Här är de 10 största Google-annonsörerna

På några år har sökordsmarknadsföring gått från att vara bottenskrapet i marknadsbudgeten till att vara en betydande och självklar post i företagens budgetar. På svenska sajter investerar Booking.com allra mest.

Under 2014 investerade svenska företag nästan fyra miljarder kronor i sökordsannonering, vilket i stort sett är detsamma som köp hos Google. Siffran för 2015 spås bli en ökning på 20 procent, enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM).

– "Att jobba med sök har blivit en hygienfaktor för de flesta annonsörer", säger Jannice Borekull, marknadschef och vice vd för Sveriges Annonsörer.

TNS Sifos reklammätningar har listat de annonsörer som investerat mest på den svenska sökmarknaden under hösten 2015 och kommit fram till följande lista:

10 största annonsörerna på Google

1. Booking.com
  2. Trivago.se
  3. Hotels.com
  4. Momondo.com
  5. Hm.com
  6. Banknorwegian.se
  7. Telia.se
  8. Sas.se
  9. Norwegian.com
  10. Ticket.se

– "Många av företagen som lägger mycket pengar på sökmarknadsföring är verksamma inom turistnäringen. Hotellnätter och flygresor är tjänster som har ett tydligt sista förbrukningsdatum och behöver hela tiden sälja slut och då kan sök utan tvekan effektivt driva försäljningen", säger Jannice Borekull.

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer
Jannice Borekull
Vice vd/Marknadschef
jannice.borekull@annons.se