Här är juryn för 100-fattaren

100-fattaren är ett nytt specialpris som kommer att delas ut under 100-wattsgalan den 29 november. Här är juryn som ska kora vinnaren.

100-fattaren är ett pris för att uppmärksamma ansvarsfull och inkluderande kommunikation. Specialpriset är nytt för i år och är en idé från en grupp examinerade studenter från Berghs School of Communication.

100-fattaren kommer att mäta en annan typ av effekt, effekten av att ta ansvar. Priset ska gå till en annonsör som arbetar aktivt med att motverka skapandet och spridandet av skeva ideal och verkar ansvarsfullt och verkningsfullt med mångfald och inkludering.

Vinnaren av 100-fattaren ska ha tagit ansvar med sin kommunikation och brutit vedertagna seder över hur kommunikation kan se ut. Pristagaren ska ha utmanat både sig själv och sin bransch och inspirerat fler till att agera och tänka i nya banor.

Till 100-fattaren kan man inte nominera bidrag utan vinnaren väljs ut av juryn som består av:

Nina Åkestam, Google (ordförande)

Ebba Hultengren, Jungrelations

Carin Fredlund, Notabene

Jesper Holst, Åkestam Holst

Maria-Pia Cabero, Rättviseförmedlingen

Maria Höglund, SJ

Nemo Stjernström, Försvarsmakten

Nicole Kavander, Creuna & All of us

Suzan Hourieh Lindberg, Volvo Cars Mobility

Åsa Sånemyr, Hope

– Vi är superstolta över årets jury som vi är övertygad kommer göra ett toppenjobb. Gensvaret för 100-fattaren har varit fantastiskt och det känns som att priset varit efterlängtat. Genom att visa upp de goda exemplen hoppas vi kunna inspirera fler att skapa kommunikation som gör skillnad, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Teamet bakom idén till 100-fattaren:
Sara Sällberg, Lamin Ceesay, Denise Nyberg, Sanna Gustavsson, Nathalie Blücher, Victor Lindkvist och Mikaela Sandström.

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.

Om 100-wattaren
100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och startade redan 1990. Läs mer på 100wattaren.se.

Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer