Högre status för mobilreklam

Sveriges Annonsörers senaste mediekommitté för mobilreklam, KMR har haft ett första konstituerande möte. Mobilreklam är en starkt växande kategori som omsatte mer än fyra gånger så mycket under årets tredje kvartal jämfört med föregående år enligt IRM och intresset för kommittén är stort.

Kommittéverksamheten är fundamental för Sveriges Annonsörer. Sammanlagt finns nu tretton mediekommittéer där målet med allt arbete är att utveckla respektive kommunikationsdisciplin på bästa sätt. Några av de viktigaste uppgifterna är att driva frågor som bidrar till ökad konkurrens mellan mediekanaler, ökad information mellan annonsörer, mediebyråer och medier samt bättre metoder för mediemätningar.

Detta gäller även i KMR och i mobilkommittén diskuterades även hur man ska kunna höja statusen för just denna kanal.

Kommittéernas huvudsyfte är att driva frågor med fokus på annonsörernas intressen. Viktigt är att intressenter från olika delar av branschen finns representerade. Ytterligare deltagare kommer att bjudas in framöver. Närvarande vid kommitténs första möte var:

Annonsörer: Adidas Telenor Telia Sonera

Mediebyråer: Bizkit Maxus

Företag: 12snap.se Maxus Didmo Mobiento TV4 Widespace För mer information om KMR och övriga kommittéer, kontakta: Margareta Kylberg, utbildningsansvarig, Sveriges Annonsörer, e-post margareta.kylberg@annons.se telefon 08-545 252 37 eller 0705-24 57 55. Anna Lindström, pressansvarig, Sveriges Annonsörer, e-post anna.lindstrom@annons.se telefon 08-545 252 38 eller 0763-40 99 20.