Inbjudan till halvdagsseminarium om könsdiskriminerande reklam

Hur får vi effektivast bort könsdiskriminerande och sexistisk reklam? Välkommen till vårt kostnadsfria seminarium, där vi gästas av politiker, forskare och initiativtagare från reklambranschen som diskuterar frågan.

Debatten om könsdiskriminerande och sexistisk reklam är mer aktuell än någonsin. Under 2017 kommer Stockholms stad med sannolikhet att bli först i landet med ett förbud mot sexistisk reklam genom etiska riktlinjer och flera motioner kring en lagstiftning mot könsdiskriminerande och sexistisk reklam ligger för behandling.

Men vilka metoder är egentligen effektivast för att få bort den oetiska reklamen?

Under denna halvdag kommer vi belysa frågan ur ett juridiskt perspektiv, höra mer om Stockholms stads nya reklampolicy samt vad en eventuell lagstiftning skulle kunna innebära. Reklamombudsmannen presenterar sitt arbete, Novus offentliggör en undersökning som tagit tempen på vad svenska folket tycker och tänker kring könsdiskriminerande reklam. Vi kommer även se vad forskningen kommit fram till och diskutera hur reklambranschen jobbar med frågan genom bland annat initiativen Annonsrådet och ”Förändra bilden”. Vi får även höra regeringens syn på frågan. Seminariet avslutas med en paneldiskussion/debatt mellan representanter från riksdagen.

Seminariet är kostnadsfritt och vänder sig främst till annonsörer, allmänhet, politiker, opinionsbildare samt media- och reklambranschen. Antal platser är begränsat till 200 och det är först till kvarn som gäller. För intervju med någon av föreläsarna, vänligen kontakta pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Läs mer och anmäl dig här.

Datum: Tisdagen den 14 mars 2017
Tid: kl. 08.00-12.00
Plats: Playhouse Teater, Drottninggatan 71A
Arrangör: Sveriges Annonsörer

Ur programmet:

08:00 Frukostmingel
08:30 Laglöst land?
Sveriges Annonsörers förbundsjurist redogör för de lagar, regler och rekommendationer som finns när det gäller könsdiskriminerande reklam. Han ger oss även insyn i lagstiftningsfrågan samt hur Stockholms stads föreslagna reklampolicy ser ut.

08:50 Fälld – än sen då?
Reklamombudsmannen redogör för vad som händer när en annonsör blir fälld av RO samt ger tips på hur man gör för att skapa schysst reklam som inte blir fälld.

09:05 Makten och folkets inställning
Resultaten från en ny undersökning om synen på könsdiskriminerande reklam presenteras av Novus.

09:25 Sex säljer – väl?
Ligger det några fakta bakom den slitna klyschan? En av de största studierna i ämnet redogörs av författaren till studien Robert B. Lull, Ph.D., från University of Pennsylvania.

09:45 Kaffepaus

10:00 Så kommer vi åt reklamen på sociala medier
Hur kan man som privatperson slå tillbaka mot sexistiska reklamkampanjer? Nystartade Annonsrådet berättar om deras arbete.

10:15 Kan bilder krossa normer?
TT Nyhetsbyrån berättar om sin kampanj "Förändra bilden", som utmanar stereotypa bildval.

10:35 Vem äger det offentliga rummet?
Mer information kommer inom kort.

10:35 Regeringens syn på frågan
Hur ser regeringen på frågan könsdiskriminerande reklam? Pernilla Baralt, statssekreterare hos Jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) svarar.

11:05 Debatt
Hur får man effektivast stopp på könsdiskriminerande reklam? Frågan debatteras av Annika Hirvonen Falk (MP), Anna Kläppe (C), Jessika Roswall (M), Robert Hannah (L).

12:00 Tack!

Tero Marjamäki, pressansvarig
0736- 53 71 36
tero@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se

Inbjudan till halvdagsseminarium om könsdiskriminerande reklam 14 mars.