Inget slut för 100-wattaren

- tävlingen som belönar kreativ reklam som gett effekt Även om glödlampan 100-wattaren slutar säljas från och med den 1 september inom EU, lyser reklamtävlingen med samma namn fortfarande klart. Årets 100-wattare, den tjugonde i tävlingens historia, är viktigare än någonsin. De tävlande kampanjerna har gemensamt att de lyckats nå uppsatta mål under en lågkonjunktur.

- tävlingen som belönar kreativ reklam som gett effekt

- Det är imponerande bidrag som ska bedömas i år. Det handlar om kampanjer som gått under hösten 2008 och 2009, det vill säga när lågkonjunkturen varit som mest påtaglig, säger Elisabeth Thörnsten, projektledare för 100-wattaren och informationschef på Sveriges Annonsörer.

- Det märks att intresset för tävlingen är stort, jag får fler samtal än någonsin tidigare. Tydligt är också att den nya Smart-kategorin lockar. Den ligger helt rätt i tiden då den belönar kampanjer inom kategorin konsumentreklam med mindre budgetar, säger Elisabeth Thörnsten.

Om 100-wattaren
100-wattaren belönar hela kampanjer. En jury, bestående av personer från köparsidan, från byråsidan samt mätföretag, bedömer varje tävlingsbidrag i sin kategori och nominerar ett antal bidrag samt utser vinnare i respektive kategori. Prisutdelningen i år sker den 5 november. Tävlingssajten är öppen till den 4 september.

Mer information om 100-wattaren: http://www.100wattaren.com/ Läs vad experterna säger om effektiv marknadskommunikation på bloggen om effekt: www.bloggenomeffekt.s

För mer information, kontakta:
elisabeth@annons.se, telefon 0771-EFFEKT eller 0708-34 66 30.

100-wattaren är tävlingen som premierar kreativa reklamkampanjer som har gett effekt. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.