KIA-index introducerar dygnstrafik

Varje vecka sammanställs besöksstatistik för över 500 svenska sajter och nätverk och publiceras på Sveriges Annonsörers KIA-index. Nu lanserar KIA-index dygnssnitt för vardag respektive helgdag.

- När allt fler använder internetmediet blir det allt viktigare för medierna att kunna påvisa på ett enhetligt sätt hur många besökare de har. Och med en snabbrörligare publik efterfrågas allt oftare statistik över kortare perioder, berättar Tobias Eidem, ansvarig för KIA-index på Sveriges Annonsörer. Han fortsätter:
- Under ett antal workshop-sessioner under hösten 2010 arbetade KIA-index tillsammans med de ledande branschaktörerna och de ledande mätföretagen i Sverige fram ett nytt mått; unika webbläsare för genomsnittlig måndag till fredag respektive lördag till söndag. Dessa mättal börjar nu att redovisas på KIA-index med start idag den 6 april.

Så här kommenterar Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, det nya mättalet:
– Vi välkomnar KIA-index vidareutveckling av trafikmätningarna och kommer självklart att delta i redovisningen. Vi tror att bättre mätningar och ökad transparens är helt centralt för att göra rätt saker i den kraftfulla strukturomvandling som mediebranschen genomgår just nu. KIA-index nya mått hjälper oss i den strategin.

Och Anna-kari Modin, bransch- och marknadschef samt medlem i KIA-index huvudmannagrupp, kommenterar:
- Från tidningarnas sida har vi länge efterlyst en möjlighet att kunna redovisa daglig trafik på KIA-listan. På det här sättet får annonsörerna fördjupad och mer transparent trafikinformation. Därmed får annonsörerna bättre underlag för sina medieinvesteringar.

Om KIA-index:

För mer information kontakta:
Tobias Eidem
, ansvarig KIA-index, Sveriges Annonsörer: 0732-011 611.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Vi har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på www.annons.se