Kommittén KIA blir KIM

- och skiljer sig från KIA-index Sveriges Annonsörers mediekommitté för internetannonsering, KIA, byter namn till KIM, Kommittén för internetmarknadsföring. En anledning är att tydliggöra skillnaderna mellan branschstandarden KIA-index och kommittén.

- och skiljer sig från KIA-index

Alltmer visar det sig att det finns ett behov av en bredare och mer övergripande syn på internetmarknads-föring, som går utöver mätfrågorna. Nuvarande KIA, Kommittén för internetannonsering, har kommit att på sin agenda ha nästan uteslutande frågor kring KIA-index och att mer och mer frångå Sveriges Annonsörers traditionella kommittéstruktur. Det är också lätt att blanda ihop kommittén KIA med KIA-index.

I mediekommittén KIM, Kommittén för internetmarknadsföring, kommer frågeställningar kring etik och moral samt köp- och säljfrågor få stort fokus. Det finns även ett behov av att öka kunskapsnivån gällande internetmediet med utbildningar och att belysa viktiga frågor som uppstår i takt med att mediet utvecklas. I KIM:s uppgift ingår också att vara en speakingpartner och remissinstans för olika myndigheter. Ny ordförande för kommittén blir Carola Lundell, Head of Strategic Services på Electrolux.

Detta gör att Sveriges Annonsörer delar upp nuvarande KIA-kommittén i två delar för förtydligande och särskiljande; KIM, Kommittén för internetmarknadsföring, som bland annat har ovanstående frågor på sin agenda och KIA-index som fortsätter att fokusera på mätfrågor och som är ett beredande organ till KIM.

KIM, Kommittén för internetmarknadsföring
Ordförande: Carola Lundell, Head of Digital Strategic Services, Electrolux.
Ledamöter: Stefan Bjurholm SAS, David Wolgers, Vattenfall, Mats Eriksson, Aftonbladet/Schibsted, Fredrik Wallner, MSN, Jimmy Rodhelind, MediaCom och Mikael Karlsson, Sveriges Annonsörer.

KIA-index styrgrupp
Ordförande: Anders Ericsson, vd Sveriges Annonsörer.
Ledamöter: Anna-kari Modin, Tidningsutgivarna, Carl Wåreus, OMD och Mikael Karlsson, KIA Index

KIA-index regelgrupp
Ansvarig: Mikael Karlsson, KIA Index.
Medlemmar: Margareta Najafian, MSN, Anna Johansson, Spray Passagen, Jonas Linnér, Internetsäljarna, Johan Liljebo, Aftonbladet, Peter Cederholm, Carat, Emma Clason, Mindshare och Hans Nordlöv.

Läs mer om KIA-index: http://www.kiaindex.net/

För mer information, kontakta:
Mikael Karlsson
, ansvarig för KIA-index.
E-post mikael@annons.se, telefon 08-545 252 30 eller 0761-19 17 11.
Carola Lundell, Head of Digital Strategic Services, Electrolux och ordförande i KIM, Kommittén för internetmarknadsföring.
E-post: carola.lundell@electrolux.se, telefon 08 738 62 61 eller 0702- 13 57 10.