Kronprinsessan toppar listan över kvinnliga förebilder

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, visar att en av fem svenskar tycker att kronprinsessan Victoria är den största förebilden inom svensk media.

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken. I den senaste webbenkäten fick 1000 personer frågan, med anledning av den Internationella Kvinnodagen den 8 mars: ”Vilken, eller vilka, av följande svenska kvinnliga medieprofiler tycker du är den största förebilden för dig personligen?”

Högst upp på listan hamnar kronprinsessan Victoria. Totalt tycker 20 procent av svenskarna att hon är den största kvinnliga förebilden inom svensk media. Bland kvinnor stiger siffran till 24 procent.

Tio procent av svenskarna tycker att TV4-profilen och programledaren Tilde de Paula är den största förebilden bland svenska medieprofiler.

På delad tredje plats på listan hamnar Anja Pärson, Babben Larsson och Robyn som vardera får 7 procent av rösterna. I det yngre åldersspannet 18 till 29 år hamnar Robyn på andra plats med 14 procent, och Anja Pärson med 13 procent av svenskarnas röster.

Topp 5: Kvinnliga förebilder inom svensk media

1. Kronprinsessan Victoria (20%)
  2. Tilde de Paula (10%)
  3. Anja Pärsson (7%) / Babben Larsson (7%) / Robyn (7%)
  4. Agneta Sjödin (6%)
  5. Jessica Almenäs (5%) / Sissela Kyle (5%)

Diagramrapport från Novus finns bifogat.

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer
Anna Lindström
Kommunikationsansvarig
anna.lindstrom@annons.se