Landets största annonsörer är positiva till politisk reklam i tv

Inför riksdagsvalet 2010 får landets politiska partier för första gången i Sverige göra reklam i tv. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer genomförde en undersökning bland landets största annonsörer under perioden januari och februari 2010 för att ta reda på inställningen till att synas tillsammans med politiska partier.

En majoritet är positivt inställda till att synas med sitt varumärke i anslutning med de etablerade riksdagspartierna. Men när det gäller lite mer kontroversiella partier som Sverigedemokraterna och Piratpartiet är man inte lika intresserad.

Resultatet bygger på svaren från 43 av landets största reklamköpare enligt SIFO:s RM-lista (reklammätningar). De tillfrågade fick svara på dels hur de ställer sig till att företaget eller varumärket syns i samma reklamblock som ett politiskt parti, och dels om de har en annan inställning till att synas i direkt anslutning till ett politiskt parti i ett reklamblock. Drygt 20 procent ville inte svara eller svarade ”vet inte” på frågorna.

– Resultatet visar att en majoritet av annonsörerna anser att konsumenterna har förmågan att skilja ett budskap från ett annat och de flesta säger ja till att synas i samband med politiska partier. Men det är trots allt förvånande att så pass många som 50 procent anser att det vore negativt att finnas i anslutning eller i direkt anslutning till reklam från vissa politiska partier. Det vore ett större problem att finnas i anslutning till en konkurrent, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.