Lista: branscherna som gör trovärdigast reklam

Utbildning/forskning, kultur/nöje samt livsmedel/dagligvaror är de branscher som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Branscherna som hamnar i botten är IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management. Det visar en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken samt branscher.

Bland en lista med 25 branscher fick svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. I topp hamnade utbildning/forskning som var förstahandsvalet bland var femte (20 %) samt kultur/nöje och livsmedel/dagligvaror (18 %).

Undersökningen visade även på signifikanta skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50-64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 %), medan åldersgruppen 65-79 år svarade i högre grad möbler/hem (19 %). De i åldern 65-79 år anser att välgörenhet/ideellt gör mest trovärdig reklam (28 %).

Även bland könen råder de delade meningar. Medan kultur/nöjesbranschen rankades högt av kvinnorna (21 %) kammade branschen hem 15 procent av männens röster. Omvänt var det i branscherna industri/tillverkning samt spel där männen rankade dessa högt, åtta respektive fem procent. Bland kvinnorna föredrogs de av endast två respektive en procent.

Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam?
Tre val möjliga.

• Rekrytering/management 1 %
  • Ingen av branscherna 15 %
  • Vet ej 13 %

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om Novus Omnibuss
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1018 intervjuer genomförts under perioden 2-8 februari 2017. Deltagfrekvensen är 55 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Med hjälp av Novus har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer undersökt vilka branscher svenska folket anser gör trovärdigast reklam