Media Path växer så in i Norden

- Nytt bolag startar i Danmark Media Path har nyligen etablerat ett kontor i Danmark som ska hjälpa de danska annonsörerna med en rad tjänster; Mediebyråpitcher, auditing, tracking och handling. Media Path i Sverige har under 2008 utvecklat ett lyckat samarbete med branschorganisationen Sveriges Annonsörer och startar nu ett liknande samarbete i det nordiska grannlandet.

- Nytt bolag startar i Danmark

- Det är roligt att vi nu kan erbjuda danska annonsörer samma unika, lokalanpassade produkt som vi utvecklat för den svenska marknaden. Samarbetet här, med Sveriges Annonsörer, har fungerat väldigt bra och självklart hoppas vi på samma goda resultat i Danmark, säger Ebba Horn, vd för Media Path i Sverige.

I de flesta europeiska länder samarbetar ungefär 8 av 10 annonsörer med ett auditeringsföretag. I Danmark är antalet mycket lägre. Dansk Annonsorforening och Media Path är övertygade om att auditering och medieneutral rådgivning har kommit för att stanna, även i Danmark. Det är dock viktigt med en lokalt förankrad aktör, som på ett trovärdigt sätt kan hjälpa både annonsör och mediebyrå att skapa ännu bättre resultat.

Redan nu har ett antal danska företag anslutit sig. Intresset för och efterfrågan på auditingtjänsten är stor i Danmark. Före Media Path har det saknats auditörer med lokal förankring och goda kunskaper om tv-mediet.

- Vi är otroligt glada för samarbetet med Dansk Annonsorforening. Medieköpen blir alltmer komplexa och ställer allt högre krav på inköpen. Vi är leverantören som med trovärdighet, transparens och med en lokal förankring, kan medverka till att säkra utvecklingen av en större öppenhet i branschen. Vi har redan ett antal kunder klara, säger Kim Olesen, vd Media Path Aps.

- Detta initiativ är ytterligare en professionalisering av samarbetet mellan annonsör och Mediebyrå, till glädje för båda parter. Vi hoppas att genom detta samarbete kunna tillföra branschen större transparens och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med mediebyråerna, säger Otto B. Christiansen, vd för Dansk Annonsorforening.

För mer information:

Ebba Horn, vd Media Path i Sverige. Telefon 08-545252 30 eller 0704-92 87 04.

Susanne Arnborg, Media Path i Sverige och Danmark. Telefon 08-545252 30 eller 0708-89 77 07.