Media Smart firar 5 år i Sverige - har utbildat tiotusentals elever om reklam

Media Smarts syfte är att utbilda dagens elever till morgondagens smarta konsumenter.
-
Reklam och media är en stor del av barns vardag redan i mycket tidig ålder, det är därför värdefullt för dem att lära sig att förhålla sig till de budskap som dagligen möter dem, säger Anna Lindström, kommunikatör på Sveriges Annonsörer.

Media Smart är ett utbildningsmaterial som riktar sig till elever i grundskolan. Målet med läromedlet är att barn ska kunna känna igen och se kritiskt på reklam.

Media Smart är ursprungligen ett internationellt initiativ. Sveriges Annonsörer lanserade materialet i Sverige den 26 november 2006 – då för mellanstadiet och 2008 kom även lektioner för högstadiet. Inför höstens terminsstart uppdaterades de tidigare lektionerna, samtidigt som det kom ett helt nytt material för lågstadiet.

Det nya samt det uppdaterade materialet har beställts i närmare 8 000 exemplar.

-          En undersökning bland lärare som använt Media Smart visar att nio av tio skulle rekommendera det till en kollega. Det är också lärarna som har efterfrågat ett material som är anpassat för de allra yngsta eleverna i skolan, säger Anna Lindström, kommunikatör på Sveriges Annonsörer.

Fakta Media Smart:

• Media Smart är ursprungligen ett internationellt initiativ. Sveriges Annonsörer lanserade det första materialet i Sverige 2006.
  • Utbildningen kan kopplas till läroplanen och tillämpas i ämnen som till exempel svenska, samhällskunskap, bild och hem- och konsumentkunskap.

• Läromedlet finansieras av stödföretag och är kostnadsfritt för skolorna.

• Media Smarts webbplats: www.mediasmart.se.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, kommunikatör, Sveriges Annonsörer:
E-post: anna.lindstrom@annons.se, telefon: 08-545 252 38 eller 076-340 99 20.
Per Rosvall, projektledare Media Smart, Sveriges Annonsörer:
E-post: per.rosvall@annons.se, telefon: 08-545 252 37 eller 0702-66 15 23.

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och sitt varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.