Media Smart fyller tre år

- lär fler elever att kritiskt granska reklam Utbildningsprogrammet Media Smart lanserades 2006 och togs fram på initiativ av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Syftet var att lära grundskoleelever att bli mer kritiskt granskande av reklam. Fram tills nu har över 7500 lärare beställt det kostnadsfria materialet.

- lär fler elever att kritiskt granska reklam

Media Smart lanserades på Skolforum för tre år sedan och blev snabbt en succé. Redan efter ett år hade närmare 4000 exemplar av det tryckta läromedlet distribuerats till landets grundskolor. Materialet uppdateras och utvecklas ständigt för att vara aktuellt i en bransch som ständigt förändras med nya medier.

Hösten 2008 uppdaterades materialet för mellanstadieelever och samtidigt lanserades Media Smart även för högstadieelever. Grundmaterialet, om tretton lektioner, integreras enkelt med ämnen som svenska, hemkunskap och samhällskunskap.

Exempel på de senast tillkomna lektionerna i materialet för högstadieelever är:

• Reklam, varför då? Reklamens olika skepnader.
  • Hur påverkar reklamen oss?
  • Etik inom reklam.
  • Reklamens inflytande på vår genussyn.
  • Kändisar roll i reklamvärlden.

Bakom initiativet står intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Media Smart bedrivs inte i ett kommersiellt syfte, utan bygger på att stödföretag ställer sig bakom initiativet för att finansiera planering, produktion och lansering av utbildningsmaterialet som är kostnadsfritt för skolorna.

Stödföretagen består av företag som regelbundet annonserar i olika former. De flesta är även medlemmar i Sveriges Annonsörer och väljer att stödja Media Smart för att visa att de tar ansvar för vad de annonserar för och hur de gör det.

- Marknadsföringen är viktig för vår affär men ska samtidigt vara etiskt korrekt och aldrig upplevas som missledande. Om ungdomarna blir mer medvetna om hur reklam fungerar och intar ett kritiskt förhållningssätt får vi ett bättre reklamklimat som det är trevligare för alla att verka i. Dessutom, i en bransch som är ett folknöje - men inte helt utan risk - vill vi inget hellre än att våra kunder idag och i morgon möter oss med skärpta sinnen. Media Smart på schemat känns därför helt rätt.
Miriam Nilsson, projektledare varumärket Svenska Spel.

Läs mer om Media Smart: www.mediasmart.se