Mellanstadieelever vinner Media Genier med egen reklamfilm för Min Stora Dag

Nu är vinnarna utsedda i den rikstäckande tävlingen Media Genier.
Skolor från Åkersberga, Broaryd och Värnamo har skapat fantastiska reklamfilmer för hjälporganisationen Min Stora Dag och vinner pengar till klasskassan.
- Vi skulle kunna ta det vinnande bidraget och använda det direkt, så väl genomtänkt är det, säger Marie-Louise Schöldtz, marknads- och insamlingsansvarig på Min Stora Dag och ledamot i juryn för Media Genier.

Det är läromedlet Media Smart som sedan tre år tillbaka arrangerar reklamtävlingen Media Genier för skolklasser i årkurs fyra till sex. I tävlingen får eleverna en inblick i hur man gör reklam och får även visa vad de själva kan om media och källkritik genom att skapa sina egna reklamkampanjer åt en ideell organisation.

Tre vinnare har utsetts som alla belönas med pengar till klasskassan:

1:a pris: Klockargårdsskolan Broaryd, klass 5-6.
2:a pris: Fredsborgskolan Åkersberga, klass 5 Solen.
3:e pris: Gröndalsskolan Värnamo, klass 6 A och B.

Det vinnande bidraget är en reklamfilm som eleverna har valt att kalla ”Alla har drömmar”.

Kampanjerna har bedömts av en erfaren jury med gedigen marknadsföringsbakgrund.

Media Geniers jury 2015:
Boel Lagerwall, kommunikationschef Pågen
Lina Karanikas, projektledare WWF
Liselotte Alsenius, kommunikationsansvarig WSPA
Marie-Louise Schöldtz, marknads- och insamlingsansvarig Min Stora Dag
Per Leander, verksamhetschef Barncancerfonden
Sara Gustafsson, marknadschef på Lekolar
Silvia Ernhagen, kommunikationschef på Bris
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer
Yara Antilla, varumärkesansvarig Rädda Barnen

- De vinnande bidragen hade i mesta mån tagit med barnets perspektiv och vad som var målet med reklamen. De hade även funderat över målgrupperna för kommunikationen samt hur de personerna skulle kunna tänkas agera och beröras. Vi på Min Stora Dag skulle kunna ta det vinnande bidraget och använda det direkt. Så väl genomtänkt är det, säger Marie-Louise Schöldtz, marknads- och insamlingsansvarig på Min Stora Dag och juryns ordförande.

Vinnarmotivering för bidraget ”Alla har drömmar”:
”Genom att i reklamfilmen visa på barnens önskningar istället för deras utsatthet har eleverna lyckats få till en kommunikation som berör men samtidigt inger hopp. Barnens önskningar, formulerade och framförda på barns vis, förstärker budskapet och förståelsen för hur viktigt Min Stora Dags uppdrag är. Man känner att man vill engagera sig. Bidraget uppfyller ställda krav och bygger på en tydlig idé som går att använda i flera kanaler utifrån målgrupp, i enlighet med elevernas formulerade strategi.”

Om Media Smart och Media Genier: Media Smart är ett kostnadsfritt läromedel som riktar sig till barn i grundskolan och gymnasiet. Syftet är att ge ett verktyg för att utveckla förmågan att förstå och tolka reklam och information på ett effektivt sätt. Detta för att skapa konstruktivt kritiskt granskande konsumenter. Media Smart är ett kanadensiskt initiativ som introducerades i Sverige 2006 av Sveriges Annonsörer. Tävlingen Media Genier arrangeras av svenska Media Smart. Läs mer på mediasmart.se

Bifogade bild:
Skärmdump från vinnarfilmen "Alla har drömmar"

För frågor om Media Smart, vänligen kontakta

Anna Lindström
Projektledare Media Smart

E-post: mediasmart@annons.se
Telefon: 08-545 252 38

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se