Moderaterna mest omnämnda partiet 2017

Moderaterna blev mest omnämnt bland riksdagspartierna i svenska redaktionella och sociala medier under 2017. 237 000 omnämningar fick partiet, 80 000 fler än tvåan, Socialdemokraterna. Det visar en mätning som Sveriges Annonsörer och medieanalysföretaget M-Brain gjort.

När intresseorganisationen Sveriges Annonsörer tillsammans med M-Brain kartlägger vilka politiska partier som omnämnts flest gånger det gångna året hamnar Moderaterna överlägset i topp. 237 000 omnämningar fick partiet under 2017 och har därmed seglat om Socialdemokraterna som fick flest omnämningar i fjol.

– Moderaterna har gått om Socialdemokraterna gällande exponering och vi får se om det håller i sig till valet. Politik väcker ett stort engagemang bland privatpersoner men det är även viktigt att partierna sätter en långsiktig kommunikationsplan i sociala medier för att nå ut med sin politik, säger Mia Lekberg, vd på M-Brain.

Miljöpartiet halkar ned till en sjätteplats från att 2016 varit fjärde mest omnämnda partiet. Minst antal omnämningar i år fick, precis som i fjol, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

– Det har varit ett intensivt politiskt nyhetsår, och nästa år kommer bli minst lika intensivt då det dessutom är val i september. Samtidigt är det ett större brus i traditionella och sociala medier så det ska bli intressant att se vem som vinner valet i spalterna och hos svenska folket, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, 0736 53 71 36, tero@annons.se
Mia Lekberg, 0708 10 65 11, mia.lekberg@m-brain.com

Mest omnämnda politiska partier 2017 (föregående år i parentes):

1 (2) Moderaterna, 237 000

2 (1) Socialdemokraterna, 157 400

3 (3) Sverigedemokraterna, 120 100

4 (5)Vänsterpartiet, 100 800

5 (6) Liberalerna, 94 100

6 (4) Miljöpartiet, 82 700

7 (7) Centerpartiet, 73 900

8 (8) Kristdemokraterna, 43 900

Läs hela undersökningen här:

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under 2017 och baserades på en sökning i M-Brains arkiv. Sökningen inkluderade både tryckt media såväl som online, radio och TV. Den innehåller både redaktionella källor och sociala medier. Undersökningen tar inte hänsyn till om det publicerade materialet är positivt eller negativt utan ser enbart till mängden definierad som antal artiklar eller publiceringar. Definitionen på varumärket var i denna undersökning väldigt strikt varför man bortsett från omskrivningar, slanguttryck, smeknamn eller rena felstavningar. Vi har inte tagit med under-varumärken och vi har rankat företagen som tillhör Sveriges Annonsörer eller är någon av de största reklamköparna i Sverige.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om M-Brain:
M-Brain erbjuder Skandinaviens bredaste digitala mediebevakning i alla medieslag och medieanalyser från erfarna analytiker. M-Brain erbjuder verktyg och tjänster som stödjer dig som aktivt arbetar med omvärldsbevakning men även tjänster inom Market Intelligence och hantering av Big Data. M-Brains medieanalytiker hjälper dig med att mäta, utvärdera och förbättra din kommunikation. Dessutom tillhandahåller de en redaktion som kan sätta ihop mer kvalitativa nyhetsbrev som är skräddarsytt för dina specifika behov.

Mia Lekberg, vd på M-Brain
Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer