Nätverken är viktigast för byråkollen

Branschorganisationen Sveriges Annonsörers medlemmar anser att nätverk och kollegor är de viktigaste källorna för att hålla sig uppdaterad om olika kommunikationsbyråer. Svaren kommer från en undersökningen gjord bland organisationens medlemmar under november 2008. Sammanlagt svarade 137 annonsörer.

- Det är bra att kollegor och nätverk dominerar så stort tillsammans. Det är en form av referensunderlag som kan innehålla kunderfarenheter vilket är det allra bästa. Däremot så är det synd att byråernas hemsidor kommer så långt ned på listan. Men det kan säkerligen bero på att annonsörerna har slutat söka där med tanke på att det fortfarande är alltför vanligt med inga, för gamla eller "skojiga" hemsidor hos byråerna, säger Max Apéria, byråvalsrådgivare för Sveriges Annonsörer.

Vilken eller vilka av följande källor håller dig uppdaterad kring olika kommunikationsbyråer?

• Nätverk
  • Kollegor
  • Fackpress
  • Byråboken (Sveriges Reklamförbund)
  • Annat sätt
  • Byråernas hemsidor
  • Reklamtävlingar
  • Byrånumret (Forma Publishing)

Byråakuten

En helt ny tjänst är framtagen för Sveriges Annonsörers medlemmar som behöver råd i samband med byråval eller samarbeten. Varje måndag mellan klockan 14 och 16 svarar Max på annonsörernas frågor. Byråakuten har telefonnummer 0708-50 01 01.

Hela pressreleasen med bifogas som PDF.

Pressbilder Sveriges Annonsörer: www.annons.se/press

För mer information, kontakta:

Max Apéria, byråvalsrådgivare, Sveriges Annonsörer, E-post max.aperia@annons.se telefon 08-545252 30 eller 0707-96 07 74.

Anna Lindström, pressansvarig, Sveriges Annonsörer, E-post anna.lindstrom@annons.se telefon 08-545252 38 eller 0763-40 99 20.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet.