Nu blir lågstadieeleverna reklamsmarta

Inför terminsstarten i skolorna lanserades ett nytt lektionsmaterial som lär eleverna på lågstadiet att granska reklam.
På kort tid har det nya materialet, Media Smart, blivit en succé och beställts av närmare 1 000 klasser runt om i Sverige.

Läromedlet Media Smart är ett utbildningsmaterial som riktar sig till elever i grundskolan. Målet med materialet är att barn ska kunna känna igen och se kritiskt på reklam. Med enkla och roliga övningar får eleverna närma sig ämnet reklam. Varför finns reklam och vem står bakom? Hur skiljer man reklam från information?

- Det nya materialet har skapat rusning från lågstadielärarna. Vi tror att det finns ett uppdämt behov av att kunna undervisa barn om reklam och media på ett neutralt sätt. Reklam och media är en stor del av barns vardag idag - redan i mycket tidig ålder. För barnen blir det därför värdefullt att lära sig hur de ska förhålla sig till de budskap som dagligen möter dem säger Per Rosvall, projektledare för Media Smart på Sveriges Annonsörer.

Media Smart är ursprungligen ett internationellt initiativ som lanserades i Sverige av Sveriges Annonsörer 2006. Då med lektioner för mellanstadiet och något år senare kom även lektioner för högstadiet. Materialet för mellan- och högstadiet har nyligen kompletterats med att även omfatta sociala medier.

Lektionerna för lågstadiet är producerade under våren och har lanserats inför höstens terminsstart. Redan nu har närmare 1 000 klassuppsättningar beställts av materialet. Det går även att ladda hem materialet från Media Smarts webbplats www.mediasmart.se

Fakta Media Smart:

• Utbildningen kan enkelt kopplas till den nya läroplanen Lgr 11, och tillämpas i ämnen som till exempel svenska, samhällskunskap, bild och hem- och konsumentkunskap.
  • Läromedlet finansieras av stödföretag och är kostnadsfritt för skolorna.

Pressbilder finns på www.annons.se/press

För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, kommunikatör, Sveriges Annonsörer:
E-post: anna.lindstrom@annons.se, telefon: 08-545 252 38 eller 0763-40 99 20.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som hjälper annonsörerna att arbeta effektivare med reklam och media. Vi ska vara marknadschefens bästa vän genom att fokusera på effekt, bidra med kunskap samt bevaka och påverka annonsörernas omvärld. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Vi har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se