Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500 personer genomgått certifieringsutbildningen, mer än 1 900 personer och 200 företag. Nu kommer nästa utveckling – Effektsystemet Offentlig sektor.

”Effektsystemet” är en del i arbetet inom Effektinitiativet som drivs av Sveriges Annonsörer men med ett brett deltagande och engagemang från hela branschen. Det stora och ständigt växande antalet nyckeltal – en konsekvens av att marknadsföringen fått allt fler discipliner och kanaler – är ett problem för branschen, det syntes tydligt i den undersökning som Sveriges Annonsörer och Kapero genomförde under 2023, MarknadsAvdelningen ´23. Förväntningarna på hur kommunikations- och marknadsavdelningar stödjer affärs- och verksamhetsmål ökar.

Efter lanseringen av Effektsystemet fanns ett behov från medlemmar inom offentlig sektor att göra en anpassning för just deras typ av verksamhet. Grunderna i Effektsystemet fungerar mycket väl, men det behövdes framför allt anpassningar av de kategorier som handlar om affärs- och relationsmål, då dessa skiljer sig markant från kommersiella företag i näringslivet.

"Inom stora delar av offentlig sektor är det inte relevant att prata om intäktsmål eller marknadsandelar, utan i stället handlar det ofta om olika typer av beteendemål. Samtidigt finns det stora variationer mellan aktörerna inom offentlig sektor över vilka effekter som kommunikationsinsaterna ska fokusera på. Vi har arbetat med en referensgrupp med representanter från olika myndigheter för att säkerställa att såväl KPI:erna som beskrivningarna av effektmålen är relevanta och täcker in de olika verksamheter som finns inom den offentliga sektorn" säger Mats Rönne, en av Sveriges främsta experter inom effektområdet och den som har lett arbetet med att ta fram branschstandarden.

Här kan du ladda ner Effektsystemet Offentlig sektor

Effektsystemet Offentlig sektor innehåller något färre KPI:er – 32 st. På samma sätt som Effektsystemet 2.0 behöver man, när man jobbar med kommunikation och marknadsföring, inom offentlig sektor visa på att alla former av kommunikationsinsatser en organisation gör skapar värde för verksamheten – att de påverkar kännedom, attityder och beteende på önskat sätt. Effektsystemet och även Effektsystemet Offentlig sektor är kanaloberoende och handlar om att visa kopplingen mellan det insatser vi gör och verksamhetens korta och långa målsättningar.

”Med lanseringen av Effektsystemet Offentlig sektor tar vi nu ytterligare ett kliv för att underlätta för marknadsförare och kommunikatörer att förstärka kopplingen mellan insatser och värde, vilket är minst lika kritiskt i offentlig sektor som kommersiellt näringsliv" säger Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.

De 32 nyckeltalen i Effektsystemet Offentlig sektor är fritt tillgängliga för alla. För att få tillgång till standarden i sin helhet krävs på samma sätt som Effektsystemet 2.0 en certifiering som erhålls efter att en eller flera medarbetare i organisationen genomgått en utbildning. Utbildningen ger fördjupad kunskap om KPI:erna och styrande parametrar och säkerställer att standarden används på rätt sätt.

Här kan du boka plats på Effektcertifiering Offentlig sektor den 29 maj

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
hanna.riberdahl@sverigesannonsorer.se

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som verkar för sund och ansvarsfull marknadsföring samt för att annonsörer ska få bättre effekt av sina investeringar. Organisationen driver flera branschfrågor med målet att ge marknadsförare bättre förutsättningar att skapa, mäta och redovisa effekt.

Sveriges Annonsörer stöttar även medlemmar med utbildningar, seminarier och praktiska arbetsverktyg samt rådgivning inom juridik och byrårelationer. Organisationen företräder drygt 5 000 marknadsförare från 400 medlemsföretag i 26 olika branscher i Sverige (2023), och har även ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers).

Läs gärna mer på  www.sverigesannonsorer.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här

Mats Rönne, en av Sveriges främsta experter inom effektområdet
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer