Nu ska podcasts slåss om annonspengarna på allvar – med världens första podcastindex

Idag är det världspremiär för Poddindex, en lista med certifierade podcasts. På sajten visas data över antal lyssningar och faktisk räckvidd för majoriteten av Sveriges största och populäraste poddar. Den nya mätmetoden är framtagen av Sveriges Annonsörer tillsammans med Sveriges Radio, MTG Sverige, Acast och Bauer Media.
– Det här är ett viktigt och stort steg i att föra in mer transparens i vår bransch, säger Anders Ericson, VD på Sveriges Annonsörer.

För drygt ett år sedan lanserade Sveriges Annonsörer rekommendationer kring podcastmätningar. Nu tas nästa steg i att öka transparensen med validering av data, där man får fram faktiska siffror för räckvidd per podcast i nya Poddindex.

Poddindex är en del av KIA-index som är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, som i dag publicerar och validerar svenska webbplatsers besökssiffror. De podcasts som vill bli certifierade på Poddindex kommer att kunna bli det på ungefär samma sätt som sajter kan ansluta sig till Kia-index, man kommer att kunna ansluta sig två gånger per år och man godkänns av ett certifieringsteam.

– Det finns i dag en osäkerhet kring podcasts och hur många faktiska lyssnare de faktiskt har. Det vill vi råda bot på med poddindex.se. Vi vill göra det lättare för annonsörer att göra välgrundade beslut när det kommer till var de ska välja att placera sina annonsinvesteringar i det nya heta mediet. Man kommer se faktiska tal i form räckvidd, tvättad från robotar och multipla nedladdningar med data som är validerad och granskad, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Poddindex har framtagits av aktörerna Sveriges Radio, MTG Sverige, Acast och Bauer Media som har varit med och utvecklat det nya indexet. Arbetet har letts av Carl Wåreus, Head of Partners/Agencys på Google samt Peter Mackhé, chef för KIA-index.

Alla som är listade på Poddindex har varit med i en certifieringsprocess för att få sin data granskad och validerad, siffrorna avser faktisk räckvidd hos svenska podcasts.

– Jag ser det som essentiellt för branschens utveckling och trovärdighet att vi så korrekt som möjligt kan presentera lyssningsstatistiken för olika poddtitlar. För oss är det självklart att delta med våra räckviddssiffror, säger Sveriges Radios innovationsdirektör Simon Gooch.

Fredrik Hermansson, försäljningschef Acast:
– Sedan start har statistik och mätningsmetoder stått högt upp på Acast agenda. Vi har ständigt fått förklara varför Acast som plattform redovisat så mycket lägre siffror jämfört med andra plattformar, något som skapat förvirring samtidigt som det pushat oss att driva detta i mål. Men ensam är inte starkt. Därför är det ett stort framsteg att vi tillsammans med Sveriges största ljudaktörer nu kan presentera en gemensam och pålitlig mätningsmetod som förhoppningsvis får fler annonsörer att upptäcka ljudreklamens genomslagskraft i podcastmediet.

– Podcastlyssningen växer kraftigt men har saknat transparent och konsekvent publikmätning. Det är en global problematik som hämmar den kommersiella tillväxten i mediet men också ett högst lokalt problem som skapat osäkerhet på den svenska marknaden, säger Mattias Björkman, Head of digital business development, Bauer Media.

Martin Backman, Sales Director Radio, MTG Sverige:
– För att podcast skall värderas rätt och på ett trovärdigt sätt är vi glada för att ha nått fram till ett gemensamt värderingssystem. Detta ger oss som bransch gemensamma konkurrensförutsättningar och marknadens investeringar en solid valuta att förhålla sig till.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta
Tero Marjamäki, pressansvarig Sveriges Annonsörer, 0736- 53 71 36, tero@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Läs gärna mer på annons.se

Om KIA-index
KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, med besöksstatistik över majoriteten av landets kommersiella sajter. På kiaindex.se publiceras statistik över unika webbläsare, antal besök och hur många sidvisningar sajterna haft, varje vecka.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Idag lanseras Podcastindex, världens första lista med validerad data för antal lyssningar och faktisk räckvidd för majoriteten av Sveriges största och populäraste poddar.

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer
Sveriges Radios innovationsdirektör Simon Gooch
Ensam är inte starkt. Därför är det ett stort framsteg att vi tillsammans med Sveriges största ljudaktörer nu kan presentera en gemensam och pålitlig mätningsmetod som förhoppningsvis får fler annonsörer att upptäcka ljudreklamens genomslagskraft i podcastmediet.
Fredrik Hermansson, försäljningschef Acast
Mattias Björkman, Head of digital business development, Bauer Media