Ny handbok för alla dagspressannonsörer

Nu finns det en värdefull handbok för dig som vill veta mer om annonsering i dagspress. Sveriges Annonsörers kommitté för dagspress, KDP, har arbetat fram en guide med handfasta tips och råd för hur du kan använda kanalen på bästa sätt och därmed uppnå maximal effekt på dina annonsinvesteringar i dagspress.

- Handboken kan användas som en guide för att få en ökad förståelse för hur dagspress fungerar. Den ger handfasta råd om hur du gör för att annonsera i dagspress, säger Frippe Stenberg, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för dagspressannonsering och Market Communication Manager på Tele2.

Sveriges Annonsörers kommitté för dagspressannonsering, KDP, är ett forum för att diskutera frågor som rör dagspressmediet idag och även titta framåt för att se vilka utmaningar som ligger i framtiden. Inte minst när det gäller den digitala frammarschen och Ipaden som inom kort lanseras i Sverige. I kommittén ingår annonsörer samt representanter från mediebyråerna och medierna.

- Nu utmanar vi oss och ställer frågan om vad nästa steg är för dagspress, eller den nyhetsbärare som dagstidningarna är. Hur ser erbjudandet ut när vi lägger samman papperstidningen med den digitala, säger Frippe Stenberg.

I övrigt innehåller guiden ämnen som till exempel: vem läser dagspress, varför annonsera i dagspress, stora annonsörer i dagspress, mediebyråernas mediematris, kvällspressens, morgonpressens och gratistidningarnas egenskaper samt mätningar i dagspress med mera.

Om dagspress som annonsmedium
Sveriges dagspress är en av världens starkaste, med en mycket hög prenumererad, såld och distribuerad upplaga, vilket innebär en spridning över hela landet med stor täckning och räckvidd både lokalt och regionalt samt på riksnivå. Medieinvesteringarna i dagspressen uppgick 2009 till närmare tio miljarder kronor.

Sveriges Annonsörers mediekommittéer
Sveriges Annonsörer driver tolv aktiva mediekommittéer. I kommittéerna bevakas och drivs frågor som bidrar till ökad konkurrens mellan mediekanaler, ökad information mellan annonsörer, mediebyråer och medier samt bättre metoder för mediemätningar.

Läs mer om Sveriges Annonsörers kommitté för dagspress, KDP, här: http://www.annons.se/kdp

KDP-handboken bifogas som PDF.

Pressbild på Frippe Stenberg finns på:
www.annons.se/press

Frippe Stenberg, ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för dagspressannonsering samt Market Communication Manager på Tele2:
E-post: frippe.stenberg@tele2.com, 08-562 758 23.
Elisabeth Thörnsten
, kommunikationschef Sveriges Annonsörer:
E-post: elisabeth@annons.se, telefon:08-545 252 34.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Läs gärna mer på www.annons.se