Ny handbok för alla tidskriftsannonsörer

En värdefull handbok finns nu för dig som arbetar med, eller är nyfiken på, annonsering i tidskrift. Sveriges Annonsörers kommitté för tidskrifter, KTA, har arbetat fram en guide med handfasta tips och råd för hur du kan använda kanalen på bästa sätt och därmed uppnå maximal effekt på dina medieinvesteringar.

– Tidskrifter är en starkt relationsbyggande kanal med hög trovärdighet i sin läsekrets. För många annonsörer finns det därför skäl att välja denna kanal. Guiden som vi nu har tagit fram, är skriven ur ett annonsörsperspektiv. Exempelvis handlar ett avsnitt om olika undersökningar och mätningar för tidskrifter, säger Elisabeth Thörnsten, tillförordnad ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för tidskrifter.

I övrigt innehåller guiden ”Kunskap om tidskriftannonsering från annonsörer, säljare och rådgivare” ämnen som tidskrifter och miljön, läsarnas relation till tidskrifter, valutor och begrepp, ansvarsbild, format, myter om annonsering, tidskriftsannonsering på nätet samt en framtidsspaning kring morgondagens tidskrift.

Om tidskrifter som annonsmedium
Den svenska tidskriftsmarknaden omsätter cirka sju miljarder kronor per år. Av dessa miljarder kommer 60 procent från upplageförsäljning och 35 procent från annonser, medan resterande 5 procent är hämtade ur övriga källor. År 2009 var tidskrifternas andel av de totala medieinvesteringarna i Sverige 6,7 procent (populärpressen 2,5 procent och fackpressen 4,2 procent), enligt Institutet för Reklam- och mediestatistik, IRM.

Om Sveriges Annonsörers mediekommittéer
Sveriges Annonsörer driver tretton mediekommittéer. I kommittéerna bevakas och drivs frågor som bidrar till ökad konkurrens mellan mediekanaler, ökad information mellan annonsörer, mediebyråer och medier samt bättre metoder för mediemätningar.

Läs mer om Sveriges Annonsörers kommitté för tidskrifter, KTA, här: http://www.annons.se/kta

KTA-handboken bifogas som PDF.
Pressbilder finns på: www.annons.se/press

För mer information, kontakta gärna:
Elisabeth Thörnsten kommunikationschef Sveriges Annonsörer och t f ordförande KTA
E-post: elisabeth.thornsten@annons.se Telefon: 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.
Bugge Woldner, kommittéansvarig Sveriges Annonsörer
E-post: bugge.woldner@annons.se Telefon: 08-545 252 35 eller 0709-55 65 75.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Läs gärna mer på www.annons.se.