Ny internationell standard gör det lättare att jämföra poddar

Under fjärde kvartalet 2019 byter svenska podcastaktörer till en internationell standard för sina dataleveranser till Poddindex. Syftet är att öka transparensen och jämförbarheten på den globala marknaden för annonsfinansierade podcasts i Sverige.

Poddindex lanserades 2017 för att bringa ordning i hur många som faktiskt lyssnar på poddar i Sverige. Initiativet har varit mycket uppskattat av alla parter, från företag som publicerar poddar till mediebyråer och annonsörer.

Vid lanseringen fanns ingen internationell mätstandard för podcastmätning. Den svenska gruppen bestående av Sveriges Annonsörer, Sveriges Radio, Acast, Bauer Media och NENT Group tog därför fram Poddindex som en egen svensk mätstandard för podcasts.

Nu har Interactive Advertising Bureau (IAB) tagit fram en global standard för poddmätningar (IAB Podcast Measurement Technical Guidelines Version 2.0). Den svenska standarden för Poddindex följer redan idag till stora delar riktlinjerna från IAB. Nu tas ytterligare ett steg för att helt övergå till den internationella mätstandarden IAB version 2.0.

Podcastaktörerna kommer successivt att ändra sina dataleveranser till Poddindex under fjärde kvartalet 2019, alla bolag kommer följa den nya standarden senast 1 januari 2020.

Sveriges Annonsörer ser stora fördelar med att gå över till Poddindex 2.0 enligt IAB:s nya standard.

– Podcastmarknaden och annonsmarknaden är global och det är därför viktigt att det finns en transparens och en jämförbarhet även mellan länder. Med den här standarden är det inte bara möjligt att jämföra podcasts i Sverige utan även internationella podcasts som följer samma standard. För globala annonsörer skapar detta en trygghet när man ska investera i det heta ljudmediet, säger Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges Annonsörer.

Förändringen kommer framförallt att påverka siffrorna för lyssningar då IAB.2.0-filtreringen för lyssningar skiljer sig från mätstandarden för Poddindex. När det gäller räckvidd tyder Sveriges Annonsörers mätningar på att siffrorna kommer att ändras marginellt.

– Under övergångsperioden i slutet av 2019 kommer vi att ha en mix mellan befintlig Poddindex-standard och IAB 2.0-standard. Detta kommer att påverka jämförbarheten mellan de olika aktörerna på Poddindex. Vi kommer att informera löpande om när de olika aktörerna går över till IAB 2.0. Under 2020 kommer alla siffror på Poddindex vara enligt IAB 2.0-standard, fortsätter Peter Mackhé.

För mer information, kontakta:
peter.mackhe@annons.se, 070-536 90 04

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 550 medlemsföretag. Läs gärna mer på annons.se.