Ny rättad version: Nå förstagångsväljarna med politisk reklam i tv

Inför riksdagsvalet 2010 får landets politiska partier för första gången i Sverige göra reklam i tv. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har låtit opinionsinstitutet Novus undersöka allmänhetens inställning till politisk reklam i olika medier – och till tv-reklam i synnerhet.

Av de tillfrågade anser fyra av tio att alla partier, oavsett om de sitter i riksdagen eller ej, ska få göra politisk reklam i tv. Var tredje anser att inget parti ska få göra reklam i tv.

För det parti som vill tydliggöra sitt politiska budskap för förstagångsväljare, kan tv-reklam vara ett bra alternativ. Fyra av tio tror ”absolut eller kanske” att politisk reklam i tv kan förtydliga vad som skiljer de olika partierna åt. De unga tror det i större utsträckning, ”Ja absolut” svarar 8 procent av allmänheten totalt, motsvarande siffra för gruppen upp till 29 år är 16 procent.

– Eftersom det är första gången politiska partier får göra tv-reklam inför ett riksdagsval är det extra intressant att titta på vad man anser om just politisk tv-reklam. Det är lite förvånande att en tredjedel av de svarande anser att tv-reklam för politiska partier inte ska tillåtas överhuvudtaget. Det borde inte vara mer kontroversiellt än annan samhälls- och föreningsinformation, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Valaffischer är annars den reklambärare för politisk reklam som allmänheten tycker bäst om. Två av tre tycker att politisk reklam i form av valaffischer är bra. Därefter kommer tidningar (drygt hälften) och på en gemensam tredje plats kommer direktreklam, stortavlor och internet.

Resultatet bygger på svaren från 1 000 personer i åldersgruppen 16 år och äldre.  Undersökningen har genomförts i Novus webbpanel på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Hela undersökningens resultat med tillhörande diagram bifogas som en pdf.

Pressbilder finns på www.annons.se/press

För mer information, kontakta:
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer.
E-post: elisabeth.thornsten@annons.se, telefon 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Läs gärna mer på www.annons.se