Ny undersökning visar att mobilannonsering levererar reklameffekt

Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring har tillsammans med Schibsted och mediebyrån Maxus genomfört en undersökning kring mobilens roll i mediemixen och dess reklameffekter.
- Resultatet visar att mobilannonseringen adderar ny räckvidd på egen hand, säger Patrick Törn, ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring.

Undersökningen har gjorts av TNS SIFO och Inizio bland 1 000 respondenter och är finansierad av Schibsted.
Mediepartners är TV.nu, Aftonbladet samt Svenska Dagbladet som tillsammans med mediebyrån Maxus Communication och Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring har drivit studien. Deltagande annonsörer är Mitsubishi Motors och Tallink Silja.

- Mobilmarknadsföring är något som många brinner för men få har kunskap om. Vi vill göra det lättare för medieköpare att addera mobilen till medieplanen. Givet att Sverige är ett av världens smartphone-tätaste länder tyckte vi att det var hög tid att göra en undersökning på den svenska marknaden, säger Patrick Törn, ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring.

Han fortsätter:
- Vi har jämfört ett kampanjresultat för mobilannonsering med print och webb och har fått fram ett resultat som visar att mobilen definitivt förtjänar sin plats i mediemixen.

Undersökningens resultat i sin helhet (Mobilens roll i mediemixen H1 2012 – en studie i reklameffekt) bifogas denna pressinformation men presenteras även i sin helhet på den nya sajten Mobilsverige.se.

Daniel Nilsson, annonschef mobilt Aftonbladet:
- Genom mobilen når vi nya yngre användare som kompletterar och stärker vårt erbjudande mot våra annonsörer.

Några keyfindings från undersökningen:

• En van smartphoneanvändares mediedygn är 44 minuter längre än genomsnittssvenskens. Fyra minuter tas från radio, fyra minuter tas från dagspress, den största andelen minuter tas dock från övrig tid. Varumärken kan här hitta "ny" tid att spendera tillsammans med konsumenten.
  • Räckviddsmässigt kan vi se att mobilmarknadsföringen på egen hand har adderat en hel del nya ögonpar. Mobilen står för cirka 30 % av de totala räckvidderna på kampanjerna.
  • Mobilen adderar enligt TNS SIFO en svårflirtad och kommersiellt intressant målgrupp. De som har lagt märke till annonserna i mobilen är en yngre och välbetald målgrupp jämnt fördelat mellan män och kvinnor.
  • Mobilen har en låg kontaktkostnad.

Niclas Larsered är marknadschef på Mitsubishi Motors Sverige och en av de deltagande annonsörerna i undersökningen:
- Med det ökade utbudet av kanaler, gäller det att navigera rätt. Det handlar inte bara om att veta hur de enskilda kanalerna fungerar utan även att kunna förstå hur dessa samverkar med varandra. Om vi vet det kan vi få en mer dynamisk effekt av våra marknadsinsatser.

För mer information, kontakta gärna:
Patrick Törn
, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för mobil marknadsföring:
patrick@abilitymobile.se eller 0708-17 75 05.
Cecilia Jonson
, Maxus Communication:
Cecilia.jonson@maxusglobal.com eller 0702-24 92 10.
Anders Lithner
, Inizio:
anders.lithner@inizio.se eller 0734-39 95 54.
Estelle Tham
Mobile Manager Tv.nu
Estelle.tham@tv.nu
0709-79 24 95.

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och deras varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.
Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring är en av tolv aktiva mediekommittéer. I kommittéerna deltar annonsörer, mediebyråer, medieägare samt reklambyråer.