Lagförslaget går därmed tvärtemot tidigare indikationer på hur frågan skulle lösas.
– Det här är inte alls bra. Det drabbar alla aktörer, inte bara annonsörerna, utan även nyhets- och mediesajter med flera. Jag undrar om regeringen verkligen är medveten om detta, säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

-       I promemorian fanns signaler att detta skulle kunna lösas med en generell inställning i webbläsaren.

-  Vi har tillsammans med IAB och branschens aktörer påbörjat ett sådant arbete, avslutar Tobias Eltell.

**EU: s telekompaket
Ett EU-direktiv kallat ”Telekompaketet” drevs igenom i november 2009. Bland de olika punkterna i paketet fanns en del som behandlade lagring av data på en användares dator.  Den nya texten innebar att användaren uttryckligen måste ha gett sitt godkännande innan data lagras på användarens dator.
Ambitionen med denna del av direktivet var att skydda användarens integritet. EU-direktivet har nu behandlats av svenska remissinstanser och ska snart inlemmas i svensk lagstiftning. Därför är frågan nu aktuell i Sverige och andra länder.

Pressbilder finns på www.annons.se/press

För mer information, kontakta gärna:
Tobias Eltell
, förbundsjurist, Sveriges Annonsörer,
E-post: tobias.eltell@annons.se, telefon: 08-545 252 36 eller 0766-29 12 90.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Vi har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på www.annons.se