Överdriven oro för barnreklam på Internet

Sveriges Konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft går för långt i sin analys av livsmedelsreklam riktade till barn på Internet. - Den vanligaste reklamen på Internet är banners, menar Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson, som inte håller med om att den dolda reklamen är ett problem.

- Som annonsör ska man följa Internationella Handelskammarens grundregler för reklam och Internet. De ger ett klart uttryck för att barn behöver ett särskilt skydd. Det är förkastligt om något företag inte följer dessa instruktioner, säger Anders Ericson, vd på branschorganisationen Sveriges Annonsörer.

Samtidigt menar Sveriges Annonsörer att det idag saknas utbildning i skolan som lär barnen att vara källkritiska. Dagens läroplan för grundskolan innehåller inga sådana riktlinjer och följaktligen saknas den typen av diskussioner på många skolor.

- Det är viktigt att barn får lära sig att identifiera kommersiella budskap. Därför har vi bland annat dragit igång Media Smart som är ett lärarlett utbildningsprogram för barn i åldern tio till tolv år.

Media Smart är från början ett engelskt program som översatts och anpassats till svenska förhållanden. Det är gratis för skolor att beställa och använda utbildningsprogrammet.

- Föräldrarna måste också engagera sig i vad barnen gör på Internet. Det gäller även om de besöker ett känt forum som Lunarstorm eller mer okända sidor. Barn behöver stöd och vägledning i all sin mediekonsumtion, uppmanar Anders Ericson.

Pressbilder: www.annons.se/press. Media Smart: www.mediasmart.se

För mer information kontakta: Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer, telefon 0708-18 75 99