Populärt med reklamkritisk undervisning i skolan visar ny undersökning

Att lära barn och unga att kritiskt granska reklambudskap är efterfrågat, och ett ökat behov av faktagranskande inslag i undervisningen existerar bland Sveriges lärare, visar ny undersökning.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har genom enenkätundersökning frågat svenska lärare runtom i landet vad de tycker om reklamkritisk undervisning i skolan,genom läromedlet Media Smart.

I undersökningen framkommer det att behovet av reklamkritisk undervisning finns, och behövs. Samtliga svarande ställer sig positiva till läromedlet Media Smart, och tio av tio lärare skulle rekommendera läromedlet till en kollega. Framförallt lyfter lärarna fram att eleverna lärt sig att känna till hur vi påverkas av reklam samt kritiskt kunna granska reklam.

Kritiskt förhållningssätt viktigt i klassrummet

– I dessa internettider är det viktigare än någonsin att vara kritisk till vad man ser och vad man läser. Vi har blandat att se kritiskt på reklam, med att läsa nyheter och artiklar kritiskt. Jag kan nästan se på eleverna att de händer något i deras reflekterande. Från att de säger att de inte alls påverkas av reklam till att de pratar med varandra vem som är avsändare och mottagare i olika reklamfilmer och artiklar. Hoppas det påverkar dem, för resten av livet, säger Sofia Bydal, lärare på Strandängsskolan i Båstad och en av alla som använder sig av Media Smart i undervisningen.

I undersökningen identifierades också förbättrings- och utvecklingsförslag för hur man kan arbeta bredare med ämnet i skolan. Bland annat lyfter flera lärare fram att de ville ha fler lektioner om källkritik och faktasökande, lektioner kring falska nyheter/myter, samt mer om dold reklam/smygreklam.

Media Smart  introducerades i Sverige år 2006 och är helt kostnadsfritt. Lektionsmaterial finns från lågstadienivå till gymnasiet.

Statistik från undersökningen:

• 100 % är positiva till Media Smart
  • 100 % skulle rekommendera Media Smart till en kollega
  • 80 % säger att materialet är väl, eller mycket väl anpassat till årskursen
  • 84 % anser att materialet är relevant, eller väldigt relevant

Ta del av hela undersökningen och alla svar på Media Smarts hemsida.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig Sveriges Annonsörer, 0736 53 71 36, tero@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om Media Smart
Media Smart är ett kostnadsfritt läromedel som riktar sig till barn i grundskolan och gymnasiet. Syftet är att ge ett verktyg för att utveckla förmågan att förstå och tolka reklam och information på ett effektivt sätt. Detta för att skapa konstruktivt kritiskt granskande konsumenter. Media Smart är ett kanadensiskt initiativ som introducerades i Sverige 2006 av Sveriges Annonsörer. Läs mer om Media Smart här.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Sveriges Annonsörer genom det digitala undersökningsverktyget Polldaddy. Målgruppen för undersökningen är lärare i Sverige. Totalt har 100 intervjuer genomförts med lärare som undervisar i årskurs 1-3, 4-6, 6-9 samt gymnasiet. Urvalet av lärare har rekryteras slumpmässigt. Lärarna har svarat anonymt.

Sofia Bydal, lärare på Strandängsskolan i Båstad