Regeringen får mothugg av Sveriges Annonsörer i tobaksfrågan

Idag publiceras en artikel på DN.se/debatt där Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson svarar folkhälsoministern Gabriel Wikström (S) om neutrala tobakspaket.

Regeringen presenterade på DN debatt den 18 februari tre olika förslag för att minska rökningen, varav det mest extrema förslaget rör neutrala paket, vilket innebär att varumärken på paketen helt tas bort.

Anders Ericson invänder mot detta med följande argument:

• Inskränkningar i företags rätt att marknadsföra sina varumärken är ett hot mot den grundlagsskyddade yttrandefriheten, såväl som EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.
  • En laglig produkt måste även få marknadsföras.
  • Erfarenheter från Australien, som införde neutrala tobakspaket 2012, visar på en 40-procentig ökning av illegala cigaretter. Detta har drabbat främst barn och unga.

Essensen är att regeringens förslag bör förpassas till papperskorgen.

Läs hela artikeln på DN debatt, www.dn.se/debatt/repliker/krav-pa-neutrala-tobakspaket-ett-hot-mot-yttrandefriheten/

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd,
 08-545 252 32, 0708-18 75 99, anders.ericson@annons.se

Erik Huss, pressansvarig, 08-545 252 34, 0725-66 15 70, erik.huss@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med cirka 550 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se

Regeringen får mothugg av Sveriges Annonsörer i tobaksfrågan.

Att införa neutrala tobakspaket inskränker på varumärket och är ett hot mot yttrandefriheten.
Anders Ericson, Sveriges Annonnsörer