Scanias Stefan Lindblom ordförande i årets 100-wattsjury

Nu startar juryarbetet inför årets 100-wattare, reklamtävlingen som premierar kreativa kampanjer som gett effekt. En av årets juryordförande är Stefan Lindblom, chef för marknadskommunikation på Scania. Han leder juryn i kategorin producentreklam.

Förra årets 100-wattsvinnare i producentkategorin var Ejendals/Jalas för sin kampanj med de sjungande tårna, "Fötterna demonstrerar". Bakom den lyckade kampanjen står reklambyrån Ehrenstråhle BBDO. Andra kampanjer som tog hem priser i kategorin var Manpower, PEAB, 3, TDC Song, Malmö Aviation, Lindab, Spring Mobil och Volkswagen Transportbilar.

Utvecklingen inom kategorin producentreklam

- Betydelsen av marknadskommunikation har ökat i takt med att produkterna blir alltmer lika. Målgrupperna analyseras mer noggrant och att kommunicera direkt till slutkonsumenten är någonting man tidigare inte gjort i samma utsträckning, säger Stefan Lindblom.

Om 100-wattaren

För att vara med och tävla måste kampanjens syfte vara definierat och resultatet mätt. Man kan tävla i klasserna 100-wattaren och Långsiktig varumärkesvård. I klassen 100-wattaren tävlar bidragen i fyra kategorier, producent-, konsument och samhällsreklam samt i kategorin internationell reklam.

Varje kategori har sin egen jurygrupp bestående av tio personer från annonsörsidan och byråsidan, från en mediebyrå och ett undersökningsföretag.

De tävlande kampanjerna ska hålla en viss kreativ höjd, men framförallt bedöms de utifrån uppnådd effekt i något eller några av måtten kännedomseffekter, attitydförändringar eller beteendeeffekter.

Mer information om 100-wattaren: http://www.100wattaren.com/

Pressbilder Sveriges Annonsörer: www.annons.se/press

För mer information:

Elisabeth Thörnsten, projektledare 100-wattaren och informationsansvarig Sveriges Annonsörer,

E-post elisabeth.thornsten@annons.se telefon 08-545252 34 eller 0708-34 66 30.

Jannice Borekull, produktionsledare 100-wattaren,

E-post jannice.borekull@annons.se telefon 08-545252 30 eller 0766-32 45 82.

100-wattaren är reklamtävlingen som premierar kreativa reklamkampanjer som gett effekt. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Dagens Industri. För den internationella kategorin är International Advertising Association, IAA, en samarbetspartner.