Sociala varumärken mest omnämnda 2017

Facebook dominerade medieutrymmet – igen. Drygt 375 000 gånger har varumärket omnämnts i svenska redaktionella och sociala medier, en dubblering mot föregående år. Plats två, tre och fyra på listan är också sociala varumärken och först på plats fem kommer ett traditionellt varumärke. Det visar en mätning som Sveriges Annonsörer och medieanalysföretaget M-Brain gjort.

När intresseorganisationen Sveriges Annonsörer tillsammans med M-Brain kartlägger vilka varumärken som omnämnts flest gånger det gångna året hamnar sociala medievarumärken i topp. Facebook som omnämndes drygt 163 000 gånger 2016 har mer än fördubblat sitt omnämnande till 375 000. Twitter och Instagram hamnar på plats två och tre med 305 900 respektive 304 000 omnämningar. Youtube kommer fyra med 157 000.

På femteplats kommer ett ”traditionellt” varumärke, AIK, med nästan 124 000 omnämningar. Inkluderas listan av politiska partier hamnar Moderaterna på fjärdeplats med 237 000 omnämningar.

– Varumärket Facebook dominerar medieutrymmet under 2017 och även Twitter och Instagram ligger på topp tre. Detta återspeglar hur sociala medier känslomässigt påverkar oss. Det är också intressant att de mer traditionella kanalerna ofta hänvisar till dialoger och händelser i våra sociala medier, säger Mia Lekberg, vd på M-Brain.

– Utöver sociala medier och politiska partier är det svenska varumärken som på ett eller annat sätt berör vår vardag som engagerar oss och media, såsom ICA, H&M och IKEA, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, 0736 53 71 36, tero@annons.se
Mia Lekberg, 0708 10 65 11, mia.lekberg@m-brain.com

Mest omnämnda varumärken 2017:

1. Facebook, 375 000

2. Twitter, 305 900

3. Instagram, 304 000

4. Youtube, 157 300

5. AIK, 123 900

6. ICA, 105 500

7. Google, 101 400

8. Volvo, 98 100

9. H&M, 87 000

10. IKEA, 83 500

Ta del av hela undersökningen här:

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under 2017 och baserades på en sökning i M-Brains arkiv. Sökningen inkluderade både tryckt media såväl som online, radio och TV. Den innehåller både redaktionella källor och sociala medier. Undersökningen tar inte hänsyn till om det publicerade materialet är positivt eller negativt utan ser enbart till mängden definierad som antal artiklar eller publiceringar. Definitionen på varumärket var i denna undersökning väldigt strikt varför man bortsett från omskrivningar, slanguttryck, smeknamn eller rena felstavningar. Vi har inte tagit med under-varumärken och vi har rankat företagen som tillhör Sveriges Annonsörer eller är någon av de största reklamköparna i Sverige.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om M-Brain:
M-Brain erbjuder Skandinaviens bredaste digitala mediebevakning i alla medieslag och medieanalyser från erfarna analytiker. M-Brain erbjuder verktyg och tjänster som stödjer dig som aktivt arbetar med omvärldsbevakning men även tjänster inom Market Intelligence och hantering av Big Data. M-Brains medieanalytiker hjälper dig med att mäta, utvärdera och förbättra din kommunikation. Dessutom tillhandahåller de en redaktion som kan sätta ihop mer kvalitativa nyhetsbrev som är skräddarsytt för dina specifika behov.

Facebook dominerade medieutrymmet stort under 2017. Det visar en kartläggning som mediebevakningsföretaget M-Brain och intresseorganisationen Sveriges Annonsörer genomfört.

Mia Lekberg, vd på M-Brain
Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer