Spelbolagen pressade upp medieinvesteringarna 2017

Sveriges två största annonsörer, ICA och Procter & Gamble, minskade sina investeringar i köpt reklam 2017 jämfört med föregående år, enligt Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i reklam. Men medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger likväl något över 2016 års nivåer, till stor del avhängt spelbolagens ökade investeringar.

ICA investerade åter mest i reklam. I Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i marknadskommunikation har de prenumererat på förstaplatsen senaste åren. 2017 investerade de drygt 1,1 miljard kronor i reklam, i framförallt i kanalerna oadresserad direktreklam, landsortspress och TV. 2016 hade gapet till landets näst största annonsör, Procter & Gamble, minskat rejält då P&G ökade sina investeringar med 69 procent. 2017 ökade avståndet igen då P&G minskade sina investeringar framförallt i TV och populärpress.

Ny på topp 20-listan är spelbolaget Leovegas som också står för största procentuella ökningen – 83 procent. Totalt sett är det också spelbolagen som pressat upp medieinvesteringarna och övriga spelaktörer på topp 20 är Svenska Spel som ökade investeringarna med nästan 20 procent samt Kindred som ökade med 12 procent.

– Spelbolagen har ökat sina investeringar stadigt och stärker sina positioner inför den kommande omregleringen. Framförallt ökade bolagen sina reklaminvesteringar i breda kanaler som TV och utomhus, men även på internet där deras affär finns, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, drygt en procent mer än vad 2016 års största annonsörer investerade.

Sedan 1960 har Kantar Sifo registrerat varje varumärkesannons i ett antal utvalda medier, för att löpande bevaka och rapportera om den svenska märkesvaruannonseringen. Reklaminvesteringarna beräknas i bruttopriser och utgår från mätningar av annonsvolymen och använder sig därefter av de ordinarie prislistorna för att beräkna investeringen.

Största annonsörerna år 2017
18 (50) LENDO 318 436 210 429 51,3
19 (66) LEOVEGAS 314 020 171 402 83,2
20 (10) TELIA 313 061 434 613 -27,9

Sveriges två största annonsörer, ICA och Procter & Gamble, minskade sina investeringar i köpt reklam 2017 jämfört med föregående år, enligt Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i reklam. Men medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger likväl något över 2016 års nivåer, till stor del avhängt spelbolagens ökade investeringar.

Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer