Stort stöd för Reklamombudsmannen - 5 av landets 11 största annonsörer är med

Allt fler annonsörer ansluter sig till Reklamombudsmannen. Av landets elva största annonsörer har redan fem skrivit under avtalet. Sveriges Annonsörer som står bakom instiftandet ser positivt på hur arbetet med det nya kansliet fortgår. Totalt har närmare 40 företag anslutit sig till Reklamombudsmannen.

Totalt har närmare 40 företag anslutit sig till Reklamombudsmannen, och av landets elva största annonsörer* är följande företag klara:

ICA
Unilever Sverige
Svenska Spel
Procter & GambleTelenor

*Enligt RM 2007. RM står för Reklammätningar och genomförs löpande av Sifo sedan 1960.

- Det är en stor framgång för projektet att annonsörerna är så positiva och att anslutningarna fortsätter att strömma in. Målet är att ha 400 företag anslutna till årsskiftet och även om det är en bit kvar, är vi mycket positiva i arbetsgruppen, säger Jan Fager, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

Hela listan över anslutna företag finns här:

Debatt i Almedalen
Den 9 juli arrangerar Sveriges Annonsörer och Sveriges Reklamförbund för tredje året i rad en paneldiskussion i Almedalen. I år diskuteras Reklamombudsmannen. Läs mer om detta i bifogad PDF eller på vår webb: http://www.annons.se/?action=view&id=0-2250.

Rekrytering av Reklamombudsmannen pågår
Rekryteringen sköts av företaget Hammer och Hanborg och antalet kandidater har reducerats till två. Nu är rekryteringen i sin absoluta slutfas och en person kommer att presenteras inom kort.

På annons.se sammanställs löpande vanliga frågor och svar kring Reklamombudsmannen. Läs mer här: http://www.annons.se/?get=content&action=view&id=127-185.

För mer information:
Jan Fager, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer,

E-post jan.fager@annons.se telefon 08-545 252 36 eller 0709-94 65 20.