Surfplattan ett storstadsfenomen

Tre procent av svenskarna äger idag en surfplatta. Drygt 18 procent av stockholmarna uppger att de redan har, eller tänker köpa en surfplatta inom de närmaste tolv månaderna. Minst intresserade av den nya tekniken är invånarna i mindre kommuner i Norrland. Undersökningen kommer från TNS SIFO och presenteras av Sveriges Annonsörer.

Det är ett mycket intressant resultat som visar att surfplattan just nu är en större trend i storstäderna än i mindre kommuner. Teknikpenetrationen är som tidigare känt mycket lägre i mindre kommuner och även mognadsgraden att handla på internet kan vara av betydelse. En annan faktor kan vara att aktörer väljer att i första hand fokusera på storstadsregioner i sin marknadsföring. Dock tror jag att när Apple får fler och duktigare konkurrenter med bättre prissatta surfplattor, så kommer intresset att öka även i resten av landet, säger Alexander Högman, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tidskriftsannonsering, KTA.

Så många har eller planerar att köpa surfplatta

Region

Innehav

Planerar köp inom tolv månader

Hela Sverige

10,4 %

Stor-Stockholm

13,4 %

Stor-Göteborg

4,1 %

10,8 %

Stor-Malmö

4,1 %

12,4 %

Stora kommuner (90'+ invånare)

2,5 %

11,8 %

Mellanstora kommuner, (50'-90' invånare)

2,2 %

9,9 %

Mindre kommuner, Götaland (25'-50' invånare)

1,9 %

8,3 %

Mindre kommuner, Svealand (25'-50' invånare)

1,8 %

8,5 %

Mindre kommuner, Norrland (25'-50' invånare)

1,7 %

6,1 %

Övriga kommuner (-25' invånare)

1,9 %

7,6 %

Tabell: Andel av invånarna som uppger att de har eller tänker köpa surf-/ eller läsplatta inom de närmaste tolv månaderna.

Sammanställningen bygger på TNS SIFO:s undersökning Orvesto Konsument 2011:1 med över
15 000 respondenter i åldrarna 15 till 79 år.

För mer information kontakta gärna:
Alexander Högman, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tidskrifter, alexander.hogman@renault.com,0708-67 44 88.
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer: elisabeth@annons.se, 0708-34 66 30.
Niklas Ekman, projektledare, TNS SIFO: niklas.ekman@tns-sifo.se, 08-507 420 00.
Sophie Röjdmark, projektledare, TNS SIFO: sophie.rojdmark@tns-sifo.se, 08-507 420 00.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som hjälper annonsörerna att arbeta effektivare med reklam och media. Vi ska vara marknadschefens bästa vän genom att fokusera på effekt, bidra med kunskap samt bevaka och påverka annonsörernas omvärld. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Vi har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se