Svarta listan – filmsajterna du inte vill synas på som annonsör!

Det blir allt vanligare att annonsörer hamnar på illegala sajter utan att veta om det.
Därför har Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen tagit fram en lista med tio sajter som alla seriösa annonsörer bör undvika.

Streaming och nedladdning från illegala sajter är ett växande problem. Härom året genererade de 30 mest populära piratsajterna 227 miljoner dollar* I annonsintäkter. Även många av de mindre kända piratsajterna omsätter tusentals dollar på annonsering på olagliga sajter. I Sverige misstänks illegala Swefilmer ha fått in 13 miljoner kronor via donering och annonsintäkter, enligt åklagarna.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer. De närmare 600 medlemsföretagen har alla gemensamt att de är köpare av reklam och medieutrymme. Sveriges Annonsörer är mån om att medlemmarna i sin annonsering följer gällande rätt samt marknadsetiska regler.  Förra veckan gick organisationen ut med rekommendationer om hur annonsörer kan undvika att varumärket exponeras på en illegal sajt – vilket ofta sker utan annonsörens kännedom.

- Rekommendationerna har blivit mycket uppskattade och nu tar vi detta ytterligare ett steg, genom att namnge filmsajterna där seriösa annonsörers varumärke absolut inte bör synas, säger Anders Ericson vd på Sveriges Annonsörer.

Listan är framtagen av Rättighetsalliansen som arbetar mot olika former av nätbrott, främst piratkopiering.

- På listan namnges tio stora olagliga filmsajter som har jobbat systematiskt med detta länge. Illegala sajter ska inte få pengar av seriösa annonsörer, därför väljer vi att namnge dem, säger Sara Lindbäck på Rättighetsalliansen.

Svarta listan - illegala filmsajter:

• Dreamfilmhd.org
  • Sweflix.to
  • Swefilmer.ws
  • Swefilm.tv
  • Swesub.tv
  • Laddanerfilmer.com
  • Svenskafilmer.nu
  • Undertexter.se
  • film365.se
  • Pirate Bay

* Digital Citizens Alliance/City of London Police 2014.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer
E-post: anders.ericson@annons.se
Telefon: 08-545 252 32

Sara Lindbäck, Rättighetsalliansen
E-post: sara.lindback@rattighetsalliansen.se
Telefon: 0702-02 18 47

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se

Sara Lindbäck, Rättighetsalliansen
Rekommendationerna har blivit mycket uppskattade.
Anders Ericson