Svenskarna har sagt sitt: Julklappen ska komma från Volvo eller MQ

En Volvo är den mest önskade julklappen i bilbranschen och kläder från MQ den mest önskade inom klädbranschen, visar en undersökning genomförd av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörer mäter två gånger per år vilka varumärken som svenska folket föredrar, inom olika branscher. Nu inför julen har vi ställt följande fråga:
Från vilket varumärke/företag skulle du helst vilja få en julklapp, i respektive bransch nedan?

Resultatet visade från vilket varumärke julklappen helst ska komma från, fördelat på olika branscher, men det var Volvo som tog hem segern både i kategori ”bilar” och dessutom hade högst preferens av samtliga varumärken i alla 15 branscher som ingick i studien.

– Det är verkligen glädjande nyheter! Vi har konsekvent arbetat för att Volvo ska vara det självklara bilvalet för svenskarna. Med devisen ”Made By Sweden” vill vi visa att Volvo-bilar är skapade för just våra svenska förhållanden och dessutom designade, utvecklade och tillverkade i Sverige. Jag tror att en del av framgången ligger i att vi lyckats balansera rationella delar som funktion, kvalitet, miljö, säkerhet och samtidigt väcka både befintliga och nya kunders känslor för vårt varumärke, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef för Volvo Personbilar.

De 15 branscher som hade valts ut ingick i tävlingen ”Sveriges Bästa Marknadschef”, som arrangeras av tidningen Resumé med Sveriges Annonsörer som partner. Inom varje bransch fanns ett antal nominerade varumärken, vilka var de som respondenterna fick välja mellan.

Från vilket varumärke de mest önskade julklapparna ska komma, fördelat på bransch, redovisas i tabellen nedanför.

Bilaga: Novusrapport julklapp varumärke 2014

Kontaktperson vid Sveriges Annonsörer
Erik Huss, pressansvarig, 08-545 252 34, 0725-66 15 70, erik.huss@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare och mer ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken. Sveriges Annonsörer fyller 90 år i höst och är världens största annonsörorganisation, med cirka 550 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se

Svenskarna har sagt sitt: Julklappen ska komma från Volvo eller MQ

Volvo fick högst varumärkespreferens av samtliga branscher i Sveriges Annonsörers Novusstudie, vilket verkligen är glädjande nyheter!
Per Carleö, marknadskommunikationschef, Volvo personbilar