Sveriges Annonsörer: Även McDonald's har en yttrandefrihet

I en artikel igår på svt.se, går Svenska journalistförbundets ordförande Agnetha Lindblom Hulthén till angrepp mot McDonald’s. Kritiken gäller hamburgerkedjans annonsering på flera stora dagstidningssajter. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer anser att kritiken är både felaktig och upprörande: - Yttrandefriheten kan inte bara gälla journalister, även kommersiella företag har rätt att kommunicera, säger Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell.

Det var i söndags som ett inslag om McDonald’s visades i SVT:s Dokument inifrån. Efter programmet var McDonald’s snabba att köpa annonsplats på flera stora dagstidningars sajter. Annonserna är så kallade kontextuella annonser, vilket innebär att en annonsör kan tagga, märka upp, ett ord och därmed styra på vilken annonsplats en annons visas. Vill man till exempel att alla som läser om McDonald’s även ska få se den specifika annonsen, kan ordet ”McDonald’s” taggas. Systemet med kontextuell annonsering används idag av de flesta stora svenska sajter. I annonserna, som är länkade till ett chatforum på McDonald’s webbplats, står det: ”Ställ dina frågor direkt till McDonald’s”. Syftet var att driva trafik till McDonald’s hemsida och där få igång en dialog med kunderna. I sin kritik säger Agnetha Lindblom Hulthén ”Detta är ett problem och ligger i häradet textreklam”. Vidare säger hon: ”Den princip som varit journalistisk helig, att man ska skilja mellan publicistiskt material och annonser, har naggats rejält i kanten”. - Jag har svårt att hålla med Agnetha Lindblom Hulthén. Alla kommersiella företag måste ha rätt att annonsera. Det ska vara tydligt vad som är redaktionellt och vad som är annons, vilket är mycket tydligt i detta fall, säger Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell. Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, instämmer: - Att en läsare, tittare eller lyssnare inte ska behöva fundera på vad som är redaktionellt eller kommersiellt är en självklarhet. Men i detta fall har Journalistförbundets Agnetha Lindblom Hulthén hoppat i galen tunna. Att McDonald’s uppmaning i deras bannerannons är av kommersiell art framgår klart och tydligt för den som är läskunnig. Att den digitala tekniken möjliggör selektiv annonsering på webbplatser är också något som Journalistförbundets ordförande borde lära sig. För mer information, kontakta: Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer: E-post: anders.ericson@annons.se, telefon: 0708-18 75 99. Tobias Eltell, förbundsjurist, Sveriges Annonsörer: E-post: tobias.eltell@annons.se, telefon: 0766-29 12 90.