Sveriges Annonsörer fyller 88 år idag!

Den 15 november 1924 såg världens första annonsörförening dagen ljus. Idag är Sveriges Annonsörer med sina 550 medlemmar världens största intresseorganisation för marknadskommunikation.

I samband med Sveriges Annonsörers 88-årsdag uppmärksammas de äldsta medlemsorganisationerna, som fortfarande är medlemmar: Cederroth, Cloetta, Henkel Norden, ICA, SEB, Svenska Statoil och Unilever Sverige. Cederroth har varit med ända sedan starten 1924. Sara Brandt, vice vd och Nordenansvarig för Cederroth AB, kommenterar:

– För ett anrikt företag som Cederroth, vars grund lades redan 1895, har det alltid varit självklart att bygga och stötta starka varumärken med hjälp av varumärkeskommunikation. Det känns därför väldigt bra att fortsatt ha Sveriges Annonsörer som rådgivare och stöd i de här frågorna, eftersom de är så viktiga för våra varumärken och företagets framtid. Grattis på 88-årsdagen! utbrister Sara Brandt med en märkbar stolthet.

Några historiska nedslag över vad Sveriges Annonsörer har åstadkommit genom åren:

1924
Svenska Annonsörers Förening bildas den 15 november på restaurang Gillet i Stockholm.

1936  Föreningen har nu 62 medlemmar. Ett nytt samarbete inleds mellan Tidningsutgivarna och Svenska Annonsörers Förening för bekämpandet av humbugreklamen. Det resulterar i att man ger ut en exempelsamling kallad Annonsgranskaren.

1944 Svenska Annonsörers Förening instiftar tävlingen ”Annonsörens Oscar” för att höja standarden på reklamfilm.

1953 Affischnämnden bildas på Svenska Annonsörers Förbunds initiativ. Annonsörerna och filmbyråerna går ihop om kontroll av reklamfilmvisningar på biograferna.

1981 Föreningen byter namn till Annonsörföreningen.

1985 Arbetet med ett samarbetsavtal mellan annonsörer och byråer är klart. Avtalet är unikt i världen.

1989 Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande reklam (ERK) och Marknadsetiska Rådet (MER) inrättas på initiativ av Annonsörföreningen.

1990 Första 100-wattaren, belöning av effektiv reklam, delas ut. Från början var det en tävling som bara belönade producentreklam. Arrangörer var Sveriges Reklamförbund och Dagens Industri.

2000 Stora Annonsördagen arrangeras för första gången.

2003 Stora Annonsörpriset delas ut för första gången. Går postumt till Jan Stenbeck.

2005 Annonsörföreningen byter namn till Sveriges Annonsörer. Samma år lanseras skolinitiativet Media Smart.

2006 Reklamombudsmannen (RO) instiftas av Sveriges Annonsörer.

2007 KIA-index lanseras och blir snabbt den erkända branschvalutan för mätning av svenska webbplatser.

2009 Reklamombudsmannen startar sin verksamhet.  Samma år passerar medlemsantalet 500.

Mer information om Sveriges Annonsörer: www.annons.se

Kontaktpersoner
Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, 08-545 252 32, anders.ericson@annons.se
Erik Huss, kommunikationschef, Sveriges Annonsörer, 08-545 252 34, 0725-66 15 70, erik.huss@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och deras varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.

Idag fyller Sveriges Annonsörer 88 år! www.annons.se

Idag fyller vi 88 år!