Sveriges Annonsörer inleder samarbete med Resumé

Under 2014 kommer intresseorganisationen Sveriges Annonsörer att samarbeta med affärstidningen Resumé med eventen Näringslivets 150 Superkommunikatörer och Sveriges Bästa Marknadschefer. Dessutom kommer Sveriges Annonsörer att skriva en Effektblogg som publiceras i Resumé.

Sveriges Annonsörer kommer att vara partner och stödja de båda eventen samt ansvara för innehållet i Effektbloggen.

– Det känns riktigt roligt att få vara med att stödja arbetet med att kora näringslivets absolut skickligaste kommunikatörer och bästa marknadschefer. De har nyckelroller som ofta är ganska hårt utsatta, men som i sin kommunikation påverkar bilden av deras varumärken. Därför är det viktigt att ge dessa supermänniskor cred för sina insatser, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Näringslivets 150 Superkommunikatörer
Idag torsdag utses 150 superkommunikatörer på Fotografiska muséet i Stockholm. Eventet vill bland annat lyfta fram att kommunikation handlar om att förankring, förändring och förflyttning.

– Vi vill idag uppmärksamma de som driver sin verksamhet framåt med hjälp av kommunikation. En företagsledare kan inte delegera kommunikationsansvaret utan äger denna roll, säger Claes de Faire, chefredaktör för Resumé, om eventet.

Sveriges Bästa Marknadschefer
Från totalt 16 olika branscher kommer de bästa marknadscheferna att utses. Dessutom utses en vinnare ”over-all”, som har utmärkt sig utöver det vanliga. Det är undersökningsföretagen Nepa och Xtreme Nordic som mäter hur ett 100-tal varumärken har utvecklats det senaste året. Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest effektivt, och som ökar mest till lägst kostnad. Vinnarna presenteras den 27 november på Berns salonger.

Effektbloggen
Frågan om hur man följer upp och redovisar effekterna av sina marknadsföringsinsatser blir allt viktigare för såväl annonsörer som byråer. Men samtidigt blir frågan hela tiden också mer komplex, genom exempel de ständiga förändringarna i medielandskapet, men också då allt större mängder data om kundernas beteende hela tiden förändrar möjligheterna till kunskap och insikt om reklamens effekter. Sveriges Annonsörer vill bidra till att lyfta frågan och startar därför Effektbloggen, som kommer att publiceras på resume.se.

– Syftet är att diskutera effektfrågor från olika perspektiv och därmed också förhoppningsvis stimulera fler annonsörer och byråer att både mäta effekten av sina marknadsföringsinsatser och även diskutera målsättning och resultatuppföljning som en del av det dagliga arbetet, förklarar Mats Rönne, effektrådgivare för Sveriges Annonsörer.

Mer information: www.resume.se/event

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd,
08-545 252 32, 0708-18 75 99, anders.ericson@annons.se