Sveriges Annonsörer köper loss 100-wattaren

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer blir från och med 2016 ensam ägare till 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet.

Sedan 2009 har 100-wattaren haft delat ägarskap. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har ägt 75 procent av tävlingen, och branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, har ägt resterande 25 procent.

Nu står det klart att Sveriges Annonsörer köper loss 100-wattaren och blir således ensam ägare till nordens största effekttävling. Den förändrade ägarstrukturen träder i kraft från och med årsskiftet.

"Förvärvet är en del av vår strategiska plan att utveckla vår verksamhet ytterligare till förmån för våra medlemmar. Med köpet ökar möjligheterna att förtydliga tävlingens syfte, det vill säga att kasta ljus på att investeringar i reklam och media lönar sig. 100-wattaren är i första hand till för annonsörerna, även om byråerna självklart ska ha både ära och heder för sitt arbete med att skapa kommunikation som fungerar", säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer kommenterar:

– "100-wattaren är en viktig effekttävling och beslutet att lämna samarbetet har inte varit lätt. Som förbund vill vi ständigt kunna utmana och utveckla oss och vår bransch – och det går inte som minoritetsägare. Därför har styrelsen beslutat om en policy att Komm ska äga minst 50 procent av de aktiviteter som vi arrangerar".

"Vi tackar Sveriges Kommunikationsbyråer för deras engagemang som delägare under de sex åren som gått, och samarbetet med Komm fortsätter självklart framöver även om det blir utanför ramen av 100-wattaren", menar Anders Ericson.

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd
anders.ericson@annons.se

Kontaktperson, Sveriges Kommunikationsbyråer